وکیل دادگستری - اصطلاحات مشترک چک و سفته

سَفته یا سُفته یکی از انواع اسناد تجاری و در واقع چیزی شبیه به چک و پول نقد است. احتمالا تاکنون با سفته آشنا شده باشید، اما این سند تجاری قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که هرکسی در مورد آن ها اطلاعات کافی ندارد. (وکیل دادگستری) در ادامه شما را با اصطلاحات مشترک چک و سفته آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

صرف نظر از اینکه آیا دریافت سفته به عنوان ضمانت، کار صحیحی است یا خیر، اگر تا به عنوان یک کارمند یا کارگر در شرکت ها و واحدهای اقتصادی مختلف مشغول به کار شده باشید احتمالا با جنجال های مربوط به سفته کمی آشنا هستید.

جنجال هایی که با در نظر نگرفتن قوانین مربوط به سفته به پا شده اند و بعضا مشکلاتی را برای کارفرما یا کارگران و کارمندان فراهم آورده است.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

اصطلاحات مشترک چک و سفته

چک و سفته به دلیل اینکه هر دو سند تجاری محسوب می‎شوند و همچنین گاهی کاربردهای سفته و چک مشترک است، بنابراین دارای اصطلاحاتی کاربردی یکسانی نیز هستند. در ادامه برخی از این واژه ها بررسی می‎ کنیم.

ظهر نویسی یا پشت نویسی

ظهرنویسی یعنی دارنده سفته مطالبی را که در برگیرنده هدف او از دریافت یا انتقال سفته است، در پشت آن نوشته و زیر این آن را امضا می‎کند.

به طور مثال طلبکار می‌تواند سفته را تا موعد سررسید نزد خود نگه دارد یا اینکه در صورت نیاز به پول آن، طلبش را در برابر دریافت مبلغی کمتر به یک شخص دیگر انتقال دهد. بنابراین، برای انتقال سفته به دیگری، آن را پشت‌نویسی (ظهرنویسی) می‌کنند.

ضمانت

اگر قرار است سفته به نام شما صادر شود یا اینکه با ظهرنویسی به شما انتقال یابد، می‌توانید برای اطمینان بیشتر از پرداخت وجه آن، ضامن بخواهید. بنابراین ضامن سفته هم باید آن را ظهرنویسی و امضا کند. (وکیل دادگستری)

ضمانت سفته برای دارنده این امتیاز را دارد که موقع وصول مبلغ می‌تواند علاوه بر امضاکننده اصلی، به ضامن هم مراجعه کند. این حق برای تمام امضاکنندگان بعدی سفته هم وجود خواهد داشت.

در صورتی که برای وصول مبلغ به ضامن مراجعه و او مبلغ را بپردازد، این شخص می‌تواند برای دریافت مبلغ ذکر شده به امضاکنندگان قبلی مراجعه کند.

پشت نویسی سفته

پشت نویسی سفته مانند چک برای انتقال سفته به دیگری یا وصول وجه آن است. اگر پشت نویسی برای انتقال باشد، دارنده جدید سفته دارای تمام حقوق و مزایایی می‌شود که به آن سند تعلق دارد.

انتقال سفته با امضای دارنده آن صورت می‌گیرد. همچنین دارنده سفته می‌تواند برای وصول وجه آن به دیگری وکالت دهد که در این صورت باید وکالت برای وصول قید شود.

سقف سفته

هر برگ سفته، سقف خاصی برای تعهد کردن دارد، مثلاً اگر روی سفته‌ای درج شده باشد «ده میلیون ریال» یعنی آن سفته حداکثر برای تعهد یک میلیون تومان دارای اعتبار است و با آن نمی‌توان به پرداخت بیش از یک میلیون تومان تعهد کرد.

تکالیف دارنده سفته

اگر متعهد سفته در سررسید از پرداخت مبلغ مندرج در آن امتناع کند، دارنده سفته مکلف است به موجب نوشته‌ای که واخواست یا اعتراض عدم تادیه نامیده می‌شود، ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وعده سفته اعتراض خود را اعلام کند

که برای واخواست به مجتمع قضایی مراجعه و نسبت به تنظیم و ارسال آن برای صادرکننده سفته اقدام می‌کند و از تاریخ واخواست ظرف مدت یک سال برای کسی که سفته را در ایران صادر کرده و مدت ۲ سال برای کسانی که سفته را در خارج از ایران صادر کرده‌اند، (وکیل دادگستری)

طبق مواد ۲۸۶ و ۲۸۷ قانون تجارت اقامه دعوی کند. در صورتی که دارنده سفته به تکالیف قانونی خود اقدام نکند، حق اقامه دعوی علیه پشت نویس، ضامن پشت نویس را ندارد و از امتیازات اسناد تجاری بهره مند نمی‌شود.

نکات مهم و ضروری که باید در هنگام صدورسفته در نظر گرفته شوند

یادتان باشد در صورتی که شما سند تجاری مورد نظر را بدون درج موارد گفته شده به گیرنده آن تحویل دهید، خود را با خطرات زیادی مواجه کرده اید. بنابراین در هنگام صدور سفته موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

حتما در زمان دریافت و یا صدور سفته به مهر، امضا، مبلغ مورد نظر و مواردی از این قبیل دقت کنید.

هیچ ایرادی ندارد که صادرکننده علت صدور را در این سند تجاری را قید نماید. مثلا اعلام کند” بابت خرید موتورسیکلت”. اما ‌‌‌نمی‌تواند برای پرداخت شرطی معین کند.

در صورتی که شروطی در سفته قید شود، دارنده سفته از مزایای مربوط به آن محروم خواهد شد. در صورت تحویل کالا، بابت حسن اجرای تعهد و… از جمله رایج ترین شروط درج شده در سفته‌‌ها به شمار ‌‌می‌روند.

اگر شما به پرداخت مالیات توجه نکنید و مبلغی را درسفته ذکرکنید که از سقف تعیین شده در آن بیشتر باشد و در واقع از پرداخت مالیات شانه خالی کنید، خیلی زود با جریمه مالیاتی مواجه خواهید شد.

علاوه بر مشخصات صادرکننده و اقامتگاه و محل پرداخت، به طور حتم می‌بایست مبلغ به حروف قید شود. اگر مبلغ قید نشود تا حداکثر میزان اعتبار اسمی سفته مسئول شناخته می‌شوید.

تاریخ صدور سفته و تاریخ پرداخت نیز باید به طور مشخص در محل مربوطه قید شود، قید نکردن تاریخ سررسید سفته به معنی عندالمطالبه بودن این سند است. (وکیل دادگستری)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

مشاور حقوقی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *