وکیل دادگستری - وکیل حقوقی - قوانین تقسیط جزای نقدی

برای مطالبه وجه چک راههای مختلفی وجود دارد از جمله مراجعه به دادسرا و شکایت کیفری چک بلامحل یا مراجعه به دادگاه حقوقی و مطالبه وجه چک با دادخواست حقوقی (وکیل دادگستری)

و در نهایت مراجعه به اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه یا به اصطلاح اجرای چک اینکه بهترین راه مطالبه وجه چک چیست، بستگی به نکات و متغیرهای زیادی دارد.

در ادامه تلاش می شود به نکات مهم در خصوص بهترین راه های مطالبه وجه چک و شکایت و اقدام جهت وصول وجه چک بلامحل، اشاره شود.

توصیه میشود قبل از هر اقدام جهت تشخیص و انتخاب کوتاه ترین راه و بهترین راه وصول چک با یک وکیل چک و وکیل با تجربه در زمینه اسناد تجاری و وصول مطالبات مشورت نمائید.

نتایج مختلفی که از این سه راه حاصل می شود عبارتست از ممنوع الخروجی، حکم جلب، خسارت دیرکرد، حکم محکومیت، تعیین مجازات، ممنوعیت از داشتن دسته چک که فقط یک وکیل خوب برای چک میتواند بهترین و کوتاهترین راه برای وصول وجه چک را به شما معرفی کند.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

روش های مطالبه وجه چک

دادخواست مطالبه وجه :

پس از ابلاغ اظهارنامه به طرف مقابل ، چنانچه پاسخی داده باشد یا نه ، می توان با تنظیم دادخواست مناسب دعوی مطالبه وجه خود را مطرح نمود و برای این منظور نیز می توان برای مشاوره

و تنظیم متن دادخواست مناسب به وکیل دادگستری مراجعه نمود و پس از تهیه متن دادخواست مناسب به دفتر خدمات الکترنیک قضایی مراجعه نموده و متن دادخواست مطالبه وجه را به متصدی مربوطه داده تا آنرا در سیستم دفتر خدمات تایپ  ، وارد و ثبت نماید .

هنگام مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت دادخواست می بایست اصول مستندات ، اصل کارت ملی و همچنین کارت عابر بانک خود را نیز جهت پرداخت هزینه دادرسی و هزینه ثبت دادخواست به همراه داشت

و چنانچه قبلاً درسامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیکی ثبت نام نشده باشد ، با توجه به اینکه ثبت نام آن الزامی است ، در دفتر خدمات الکترونیک قضایی اینکار نیز انجام خواهد شد .

پس از ثبت دادخواست مطالبه وجه ، پرونده به صورت الکترنیکی به مرجع قضایی ارسال و ارجاع خواهد شد که در این صورت پس از مدت کوتاهی از ثبت دادخواست پیامکی حاوی شماره پرونده به تلفن همراه ارسال خواهد شد

و طی آن اعلام می شود که پرونده جهت رسیدگی به کدام مرجع ارسال شده است .

دادخواست هایی که مبلغ خواسته آنها یعنی مبلغی که مورد مطالبه قرار گرفته بیش از بیست میلیون تومان باشد جهت رسیدگی به دادگاه مربوطه ارجاع می شود

و چنانچه مبلغ خواسته بیست میلیون تومان و یا کمتر باشد ، دادخواست جهت رسیدگی به شورای حل اختلاف مربوطه ارجاع خواهد شد .

مراجعه به دادگاه و تقد​یم دادخواست مطالبه وجه چک

به این نوع اقدام و شکایت به اصطلاح عامیانه شکایت حقوقی مطالبه وجه چک گفته میشود و به چکی که در مورد آن این اقدام صورت میگیرد چک حقوقی گفته میشود. (وکیل دادگستری)

اقدامات دارنده چک بلامحل :

الف – توقیف حسابهای بانکی

ب – توقیف ملک و اموال غیر منقول

ج –  توقیف اموال منقول (مثل خودرو)

د – ممنوع الخروجی

شکایت کیفری علیه صادرکننده چک بلامحل

در این اقدام که به اصطلاح به آن اقدام کیفری گفته میشود دارند چک صرف نظر از وجه چک خود مجازات صادرکننده را درخواست میکند.

شرایط لازم برای شکایت کیفری چک بلامحل :

الف – رعایت مهلت شش ماه جهت برگشت چک

ب – رعایت مهلت شش ماه برای تقدیم شکوائیه

ج – بدون تاریخ نبودن چک

د – تضمینی نبودن چک

ه – به روز بودن چک

ط – بدون مبلغ نبودن چک

ی – بانکی بدون چک (وکیل دادگستری)

اقدام از طریق دایره‌ اجرای ثبت:

با توجّه به این‌ که، چک «در حکم اسناد لازم‌الاجرا» است؛ لذا، دارنده‌ چک می‌تواند از طریق دایره‌ی اجرای ثبت درخواست صدور اجرایّیه علیه صادر‌کننده‌ی چک نماید. (مادّه‌ ۲ قانون صدور چک).

البتّه، اقدام ثبتی از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک، نیازمند وجود و تحقّق شرایطی است.

از جمله‌ این‌ شرایط، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌‌

  1. فقط علیه صادرکننده‌ چک امکان پذیر است؛
  2. باید مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر‌کننده در بانک، گواهی شده باشد‌؛
  3. صادر‌کننده‌ چک اموالی داشته باشد، و دارنده‌ی چک نیز آن اموال را به اجرای ثبت معرّفی کند؛
  4. به علاوه، نیازمند پرداخت نیم عُشر اجرایی از سوی دارنده‌ چک است.
  5. ضمن این‌که، لاشه‌ چک هم در این مرحله، از دارنده‌ چک دریافت می‌شود.

اقدامات دارنده چک کیفری :

1- گرفتن دستور جلب صادرکننده

2- توقیف اموال

3- ممنوع الخروجی

4- محکومیت به مجازات حبس

5- محکومیت به نداشتن دسته چک

مراجعه به اداراه اجرای ثبت و درخواست صدور اجرائیه

دارند چک علاوه بر دو اقدام مذکور در بالا میتواند با مراجعه به اداره اجرای ثبت جهت صدور اجرائیه اقدام نماید. (وکیل دادگستری)

به موجب قانون نحوه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و آیین نامه اجرای آن دارند سند لازم الاجرا از جمله چک و سند ازدواج ،

حق خواهد داشت بدون نیاز به مراجعه به دادگاه و طرح شکایت اجرای سند خود را از این اداره خواسته و اقدام به توقیف اموال و در نهایت وصول طلب خود بنماید.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *