مشاور حقوقی - سفته

سَفته یا سُفته یکی از انواع اسناد تجاری و در واقع چیزی شبیه به چک و پول نقد است. احتمالا تاکنون با سفته آشنا شده باشید، اما این سند تجاری قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که هرکسی در مورد آن ها اطلاعات کافی ندارد. (مشاور حقوقی)

صرف نظر از اینکه آیا دریافت سفته به عنوان ضمانت، کار صحیحی است یا خیر، اگر تا به عنوان یک کارمند یا کارگر در شرکت ها و واحدهای اقتصادی مختلف مشغول به کار شده باشید احتمالا با جنجال های مربوط به سفته کمی آشنا هستید.

جنجال هایی که با در نظر نگرفتن قوانین مربوط به سفته به پا شده اند و بعضا مشکلاتی را برای کارفرما یا کارگران و کارمندان فراهم آورده است.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

سفته

سفته در گذشته نیز وجود داشته است لکن بدین شکل چاپی امروزی نبوده است بلکه به صورت یک نوشته در قدیم معمول بوده است.

سفته در زمان‌های قدیم به جهت خطرات نقل و انتقال پول و گسترش ارتباطات تجار و بازرگانان در داخل و خارج کشور رواج یافت و امروزه نیز حتی به عنوان یک وسیله‌ای اعتباری در بخش سرمایه گذاری‌ های کوتاه مدت در بخش‌هایی چون تولیدی، صنعتی، تجاری و خدماتی استفاده خواهد شد.

ما امروزه بیشترین استفاده‌مان از چک است و در حقیقت چیزی از سفته و نکات حقوقی آن نمی‌دانیم. سفته یکی از انواع اسناد تجاری است که نامش بی شک به گوش شما خورده است

ولی در عمل مشاهده می‌کنید که کاربرد چندانی ندارد و این امر به دلیل آن است که رباخواران برای تحت فشار قرار دادن بدهکاران خود از این سند تجاری استفاده می‌کردند و از این رو نگاه و دیدگاه خوبی نسبت به این سند وجود ندارد.

از سویی دیگر، خریداری کردن سفته بسیار آسان است و برخی دکه‌ها در سطح شهر به فروش آن می‌پردازند و افراد روی آن بسیار حساب باز نمی‌کنند؛ لکن چنین نیست

سفته

زیرا که سفته از اسناد تجاری است که در قانون ذکر شده است و اگر به نحو صحیحی استفاده گردد، بی شک مزایای بسیاری خواهد داشت و افراد در می‌یابند که هیچ گاه یک سند عادی جایگاه سفته را پر نخواهد کرد. (مشاور حقوقی)

نکته قابل توجه آن است که افراد اطلاعات زیادی در خصوص سفته ندارند و در معاملاتشان و امورشان از چک استفاده می‌نمایند و آن را بیشتر می‌پسندند ولی با تصویب قانون جدید صدور چک،

و مطرح گردیدن آن به عنوان وسیله‌ای صرفاً برای پرداخت و عدم امکان استفاده آن جهت کسب اعتبار و یا تضمین، مجدداً از سفته سخن به میان بیاید و به آن بیشتر توجه گردد.

سفته کاربردی بیشتر از برات دارد و با اینکه برات و سفته شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند ولی نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت.

سفته چیست؟

سفته یا فته طلب یک سند نشان دهنده بدهی مدیون در مقابل طلبکار بوده و یا به عبارتی تعهد پرداخت است که در آن فرد امضا کننده باید مبلغ درج شده در آن را زمان معین به طلبکار بپردازد.

در جامعه ما کاربرد سفته جهت تسهیلات بانکی یا برخی از مبادلات تجاری بسیار رایج است و به همین دلیل افرادی که برای این امور از سفته یا چک استفاده می­نمایند باید با مقررات آن آشنا باشند تا به مشکل برنخورند.

کاربردهای سفته نیز به صورت زیر است:

وسیله پرداخت، وسیله کسب اعتبار و وسیله تضمین تعهدات.

سفته را می­توان از دست فروش­ های داخل بازار یا بعضی از دکه ­های روزنامه ­فروشی و نیز شعبه ­های بانک ملی تهیه کرد.

شعبه­ های بانک ملی مطمئن ­ترین مکان برای تهیه سفته است و اگر آن را از جای نامعتبری بخرید ممکن است مبلغ بیشتری از شما دریافت کنند.

علاوه بر مبلغ بیشتر، ممکن است سفته جعلی به شما تحویل داده شود که این خود با دردسرهای زیادی توأم خواهد بود.

سفته دارای انواع بسیاری بوده که مطابق با شرایط متفاوت می­باشد. در واقع ممکن است سفته برای پرداخت وام به کار رود و یا برای تضمین حسن انجام کار که در بالا به آن اشاره شد. (مشاور حقوقی)

سفته چیست 

سفته یکی از اسناد تجارتی است که چون نام آن با زلف رباخواران گره خورده است و این اشخاص همواره از این سند برای تحت فشار قرار دادن بدهکاران خود سوءاستفاده کرده‌اند، در دوره‌های زمانی خاصی نگاه خوبی نسبت به آن وجود نداشته است.

با این حال و فارغ از چنین سوءاستفاده‌هایی باید توجه داشت که سفته یک سند تجارتی می‌باشد که در قانون به رسمیت شناخته شده است و این قبیل کاربردهای غیرقانونی نمی‌تواند اعتبار آن را خدشه‌دار کند

ماده ۳۰۷ قانون تجارت سفته را تعریف نموده است. طبق این تعریف:

سفته یا فته‌طلب سندی است که به موجب آن صادرکننده‌ سفته تعهد می‌کند که مبلغ معینّی را در تاریخ معیّن در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله‌کرد او پرداخت کند.

در سفته قید کردن عبارت «حواله‌کرد» از گذشته رواج داشته است. این عبارت بدین معنا است که دارنده‌ی سفته اختیار دارد آن را به شخص دیگر واگذار کند. در این صورت صادرکننده‌ی سفته در مقابل شخصی که سند به او انتقال یافته است، تعهد خواهد داشت.

بنابراین، اگرچه در ابتدای صدور سفته فقط دو نفر یعنی صادرکننده و دارنده‌ سفته در آن دخالت دارند اما دارنده‌ی سفته می‌تواند پس از مدتی آن را به شخص دیگر واگذار کند و به این ترتیب اشخاص دیگری نیز به قلمروی حقوق و تعهدات ناشی از آن قدم بگذارند.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مشاور حقوقی
مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *