مشاور حقوقی - سفته

سَفته یا سُفته یکی از انواع اسناد تجاری و در واقع چیزی شبیه به چک و پول نقد است. احتمالا تاکنون با سفته آشنا شده باشید، اما این سند تجاری قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد که هرکسی در مورد آن ها اطلاعات کافی ندارد. (مشاور حقوقی)

صرف نظر از اینکه آیا دریافت سفته به عنوان ضمانت، کار صحیحی است یا خیر، اگر تا به عنوان یک کارمند یا کارگر در شرکت ها و واحدهای اقتصادی مختلف مشغول به کار شده باشید احتمالا با جنجال های مربوط به سفته کمی آشنا هستید.

جنجال هایی که با در نظر نگرفتن قوانین مربوط به سفته به پا شده اند و بعضا مشکلاتی را برای کارفرما یا کارگران و کارمندان فراهم آورده است.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

سفته

سفته در گذشته نیز وجود داشته است لکن بدین شکل چاپی امروزی نبوده است بلکه به صورت یک نوشته در قدیم معمول بوده است.

سفته در زمان‌های قدیم به جهت خطرات نقل و انتقال پول و گسترش ارتباطات تجار و بازرگانان در داخل و خارج کشور رواج یافت و امروزه نیز حتی به عنوان یک وسیله‌ای اعتباری در بخش سرمایه گذاری‌ های کوتاه مدت در بخش‌هایی چون تولیدی، صنعتی، تجاری و خدماتی استفاده خواهد شد.

ما امروزه بیشترین استفاده‌مان از چک است و در حقیقت چیزی از سفته و نکات حقوقی آن نمی‌دانیم. سفته یکی از انواع اسناد تجاری است که نامش بی شک به گوش شما خورده است

ولی در عمل مشاهده می‌کنید که کاربرد چندانی ندارد و این امر به دلیل آن است که رباخواران برای تحت فشار قرار دادن بدهکاران خود از این سند تجاری استفاده می‌کردند و از این رو نگاه و دیدگاه خوبی نسبت به این سند وجود ندارد.

با استناد به ماده ۳۰۷ قانون تجارت در تعریف سفته باید چنین بیان داشت

که سَفتِه یا فَتهٔ طَلَب سندی تجاری است که بر اساس آن شخصی (صادرکننده سفته) تعهد می‌کند مبلغ معینی را در موعد مقرر یا عندالمطالبه در وجه حامل یا فرد معین یا به حواله کرد او بپردازد. این سند به علت خطرات نقل و انتقال پول و توسعه تجارت بین‌الملل بین بازرگانان رواج یافت. (مشاور حقوقی)

امروزه از این سند به عنوان یک وسیله اعتباری در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت در واحدهای تولیدی، صنعتی، تجارتی و خدماتی استفاده می‌شود.ایکی از اسناد تجاری که اشخاص عادی و بازرگانان در معاملات خود از آن استفاده می کنند، «سفته» است

که در حال حال حاضر کاربرد افزون تری از برات دارد. به گزارش بانکی دات آی آر، این سند یک سند تعهد پرداخت می باشد و در آن دو شخص مد نظر قرار دارند (متعهد و ذی نفع) که در آن امضا کننده متعهد می شود مبلغ مندرج در آن را پرداخت کند.

معنی لغوی سفته

در لغت به معنای چیزی است که از کسی عاریه یا قرض یا در عوض چیزی بگیرند تا در شهر دیگر پس دهند. این سند از جمله اسنادی است که بانک‌ها هنگام پرداخت وام از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند

و در معاملات بازرگانی نیز کاربرد دارد. بدهکار با دادن این سند به طلبکار متعهد می‌شود که مبلغ معینی را در زمانی معین به او پرداخت کند.

طلبکار می‌تواند سفته را تا زمان آمدن سررسید نزد خود نگاه دارد یا اینکه در صورت نیاز به پول آن، طلبش را در برابر دریافت مبلغی کمتر به یک شخص دیگر انتقال دهد.

برای انتقال این سند  آن را پشت‌نویسی یا ظهرنویسی می‌کنند، یعنی برای نمونه پشت این سند می‌نویسند: «این سند به آقا/خانم … انتقال یافت. یک وکیل سفته می تواند به سوالات شما پاسخ مناسبی دهد در این زمینه دهد.

فردی که این سند را در اختیار دارد همچنین می‌تواند در صورت نیاز به پول آن قبل از زمان سررسید، به بانک مراجعه کند و با ارائهٔ این سند مبلغی پایین‌تر از مبلغ آنچه در سند قید شده را دریافت نماید. در این حالت بانک پس فرارسیدن زمان مقرر، مبلغ را از بدهکار اصلی دریافت خواهد کرد.

از شرایط این کار این است که بدهی به سبب امور بازرگانی به وجود آمده باشد و تا زمان سررسید سند بیش از ۹۰ روز نمانده باشد. به این عمل بانک تنزیل می‌گویند. (مشاور حقوقی)

تاریخچه سفته

واقعیت این است که سابقه کاربرد این سند به  اروپا باز می گردد و این سند از قدیم در آنجا مورد استفاده بوده است حقوقدانان فرانسه معتقدند که سفته قبل از برات مورد استفاده قرار گرفته است

و با نکداران از این سند که در اصطلاح Billets de change  نامیده میشد، برای پرداخت مبالغ مندرج در برات استفاده می کردند.

نظر به اینکه در فرانسه از سفته برای بازپرداخت وام استفاده می شده مع ذلک،  بعدها که ارزش وام و نقش اقتصادی آن مورد تایید قرار گرفت، این سند ارزش خود را  باز یافت وقانون تجارت فرانسه برای اولین بار،  مقررات ویژه‌ای را به این سند تجاری اختصاص داد.

استفاده از این سند در کشور فرانسه از ابتدای این قرن توسعه پیدا کرده است و آن در معاملات مختلف تجاری و مدنی به عنوان وسیله پرداخت و اعطای اعتبار استفاده می شود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مشاور حقوقی
مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *