وکیل حقوقی

آیا از تاثیر طلاق والدین بر دختران آگاهی دارید؟ این روزها طلاق گرفتن در جامعه ما تبدیل به یک مسئله عادی شده و دیگر مانند گذشته تابو نیست. (وکیل حقوقی)

جدای اینکه آیا این مسئله خوب است یا نه، باید بدانید که هر مسئله اجتماعی نیازمند افزایش آگاهی جامعه درباره آن مسئله و افزایش توانایی مدیریت مشکلات پس از آسیب است.

یکی از بحران‌هایی که طلاق ایجاد می­‌کند، فرزندان طلاق و آینده آن‌ها پس از جدایی پدر و مادر است. اگر پدر و مادر توان مدیریت رابطه بعد از جدایی را نداشته باشند و فرزند خود را رها کنند، طبیعتا اتفاق خوشایندی برای آن‌ها نمی­‌افتد.

مخصوصا فرزند دختر که در جامعه، خطرات و آسیب‌های بیشتری او را تهدید می­‌کند.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

طلاق والدین و افت تحصیلی یا شغلی دختران

زمانی که پدر و مادر طلاق می‌گیرند، شاهد افت زیادی در حوزه تحصیلی و یا حرفه‌ای دختران هستیم. حدود 10 درصد دخترانی که طلاق والدین را تجربه کردند گزارش می‌کنند که دیگر تمایل و انگیزه‌ای ندارند تا عملکردی عالی در مدرسه داشته باشند.

البته جای نگرانی نیست چون اکثر دختران طلاق در نهایت و با رسیدگی و توجه والدین می‌توانند کیفیت عملکرد  تحصیلی خود را در مدرسه افزایش دهند و به پیشرفت شغلی بالایی برسند به خصوص در شرایطی که حداقل یکی از والدین پشتوانه آن‌ها باشند و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند. (وکیل حقوقی)

بلوغ زودرس در دختران به دنبال طلاق والدین

یکی دیگر از آثار منفی طلاق، تغییر در مراحل رشد جسمی در دختران نوجوان است. یکی از یافته‌های جالب در این زمینه حاکی از آن است که دختران نوجوان در خانواده‌هایی که والدین طلاق گرفته‌اند، قاعدگی و بلوغ جسمی را زودتر از دیگر دختران در گروه سنی خود تجربه می‌کنند.

بسیاری از این دختران، برای بلوغ آمادگی ندارند پس لازم است که شما به عنوان مادر، با دختر خود در مورد تغییرات جسمی که در زمان بلوغ ایجاد می‌شود صحبت کنید تا برای رویارویی با این چالش آمادگی داشته باشد.

ایجاد مشکل برای ازدواج دختر از آسیب‌های طلاق

اصلی‌ترین پیامد جدایی والدین بر فرزند دختر، فشار بسیار زیادی است که برای ازدواج تحمل خواهد کرد. اینکه دیگران به دلیل جدایی والدین دختر، توانایی او را برای نگه داشتن رابطه و داشتن یک ازدواج موفق و بادوام زیر سوال می‌­برند.

ممکن است کنایه‌های فراوانی را تحمل بکند، در مسئله‌ای مانند مهریه به او سخت بگیرند و در کل به او اعتماد نشود. حتی اگر اثر منفی جدایی والدین بر توانایی داشتن ازدواجی موفق واقعیت داشته باشد،

این مسئله می‌­تواند برای او بسیار آسیب زننده باشد و همین فشارها و طعنه‌های مستقیم و غیرمستقیم همسر، خانواده همسر یا دیگر افراد، باعث فرسودگی دختر شده، او را خسته کند و ناچارا به سمت طلاق بکشاند. طلاقی که این بار بسیار آزاردهنده‌تر از طلاق والدینش خواهد بود (وکیل حقوقی)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

نقش روند طلاق در پدیده کوچک زنان بزرگ

تاثیر طلاق بر فرزندان دختر به گونه‌ای است که آن‌ها را در معرض نگرانی‌های بسیار قرار می‌دهد. دخترانی که طلاق والدین را تجربه می‌کنند احساس می‌کنند که مجبورند زودتر از همسالان خود به لحاظ شخصیتی بزرگ شوند.

زنانی که از همسر خود طلاق می‌گیرند، برای ترمیم زخم‌های خود و التیام یافتن به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند، فردی که او را درک کند و مورد حمایت قرار دهد.

پس در این شرایط ممکن است از دختر خود به عنوان فردی که سنگ صبور او است، استفاده کند و او را مانند دوست صمیمی خود توصیف کند؛ پس با او در مورد روابط دوستانه و عاشقانه، ناراحتی‌ها، تنهایی‌ها و فشار‌های مالی‌اش صحبت می‌کند.

زمانی که تمام مشکلات خود را با فرزند دخترش مطرح می‌کند، رنج و ناراحتی‌های زیادی را به او منتقل می‌کند، پس او هم برای کمک و نجات مادرش دست و پا می‌زند و هم در مرداب نگرانی‌ها غرق می‌شود پس مجبور است زودتر از سنش بزرگ شود.

در صورتی که وظیفه والدین این است که فرزند خود را آموزش دهند، راهنمایی کنند تا بتواند متناسب با مراحل رشدی‌اش حرکت کند، جلو برود و پیشرفت کند. در واقع نباید از فرزندان برای تسکین درد‌های خودشان استفاده کنند. (وکیل حقوقی)

چطور می‌توان اثرات منفی طلاق بر دختران را کاهش داد؟

تحقیقات نشان داده است، دخترانی که بعد از طلاق رابطه عاطفی قوی خود با مادرشان را حفظ می‌کنند راحت‌تر می‌توانند از طوفان آشفتگی طلاق رهایی یابند و خود را التیام دهند.

در واقع رابطه دختر مادری مسکنی است برای التیام ناراحتی‌های دختران. البته برقراری ارتباط خوب با پدر نیز می‌تواند روند التیام را تسریع کند پس نباید رابطه کودک را با والد دیگر به دلیل انتقام جویی خودتان با والد دیگرش خدشه دار کنید.

در صورت تداوم یافتن هیجان‌های منفی در دخترتان، توصیه می‌شود از خدمات روان درمانی برای او بهره بگیرید.

وکیل حقوقی
وکیل حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *