مشاور حقوقی

به گمان برخی افراد تاثیر طلاق بر پسران کمتر از دختران است، چرا که پسران به اندازه دختران احساساتی نبوده و برایشان نبودن یکی از والدین اهمیت چندانی ندارد. (مشاور حقوقی)

اما چقدر از این افکار و باورهای مشابه نسبت به پسران طلاق صحیح است؟ در واقع می‌توان گفت پسران به اندازه‌ی دختران نسبت به طلاق والدین واکنش نشان نمی‌دهند، اما آن‌ها نیز در معرض آسیب‌های مختلف روانی قرار دارند.

طبق تحقیقات، طلاق والدین بخصوص در سن نوجوانی فرزندان، احتمال بروز رفتارهای نامناسب مانند روابط جنسی پرخطر، خشونت، درگیری و اعتیاد را در پسران افزایش می‌دهد.

همچنین پسران نوجوان که والدینشان از هم جدا شده‌اند، بیشتر در معرض رفتارهای بزهکارانه قرار دارند

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

تاثیرات روانشناختی طلاق بر فرزندان پسر

تاثیرات روانشناختی طلاق بر فرزندان پسر به احساسات آن ها در ارتباط با اتفاقی که میان والدین آن ها افتاده است ارتباط دارد که بیشتر با خشم و غم ناشی از این اتفاق مرتبط است . در ادامه با تاثیرات روانشناختی طلاق بر فرزندان پسر آشنا می شوید .

خشم و پرخاشگری

پسرهامعمولاً در واکنش به خبر طلاق والدین خود و تغییرات اجتناب ناپذیر ناشی از جدایی میان آن ها ، عصبانیت و گاهی اوقات پرخاشگری نشان می دهد . این خشم می تواند برای پسرها تکان دهنده بوده و می تواند باعث مشکلات تحصیلی بعد از طلاق نیز در آن ها بشود . (مشاور حقوقی)

در حالی که غالباً والدین می توانند با مشاوره یاد بگیرند که چگونه این رفتارهای فرزندشان را مدیریت کنند اما معمولاً برای مادر و پدرها چنین رفتارهایی به شدت عجیب است

خصوصاً به این خاطر که این کودکان قبل از طلاق، خشم زیاد و پرخاشگری نداشته اند اما بعد از این اتفاق چنین احساسات و رفتارهایی را به شدت ابراز می کنند .

افسردگی

مطالعات نشان می دهند که پسران به احتمال زیاد پس از جدایی والدین نشانه های افسردگی را تجربه می کنند و این یک واکنش شایع در کودکان پس از طلاق است . این امر نیز لازم به ذکر است که نشانه های افسردگی در کودکان متفاوت از نشانه های افسردگی در بزرگسالان است .

معمولاً کودکان افسرده ، فاصله گرفته و تحریک پذیرند که اگر والدیندر مورد این نشانه ها آگاه نباشند فکر می کنند که فرزندشان می خواهد آن ها را از خود دور کند یا نیاز به روش های تربیتی سختگیرانه تری دارد .

 اعتیاد

در حالی که بعد از طلاق والدین ، خطر اعتیاد هم در فرزندان دختر و هم در فرزندان پسر افزایش می یابد اما مطالعات نشان می دهند این خطر در فرزندان پسر بسیار بیشتر است . (مشاور حقوقی)

بنابراین ، توصیه می شود که والدین بعد از طلاق نیز به یکدیگر احترام گذاشته و هر دو منبعی برای حمایت و ثبات برای فرزندانشان باشند تا از این طریق خطر اعتیاد را در آن ها کاهش دهند .

 کاهش اعتماد به نفس

مطالعات نشان می دهند پس از ثبت دادخواست طلاق توسط والدین ، اعتماد به نفس فرزندان پسربه شدت کاهش پیدا می کند که بیشتر در دو زمینه خود را نشان می دهد :

توانایی های ریاضی و روابط اجتماعی با همسالان . به نظر می رسد پسرهایی که والدین آن ها طلاق گرفته اند در دوستیابی و حفظ روابط دوستی با مشکلات مواجه هستند .

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

تاثیر جسمانی طلاق بر پسران

تاثیرات منفی و آسیب‌های جدایی والدین تنها شامل مشکلات روانشناختی نمی‌باشد و ممکن است این فرزندان از لحاظ سلامت جسمی نیز آسیب ببیند. البته آسیب‌ها و بیماری‌های جسمی ناشی از طلاق ممکن است در هر دو گروه دختران و پسران دیده شود. این آسیب‌ها به شرح زیر است.

اختلال در خواب

بر اساس مطالعات صورت گرفته، اغلب پسران پس از جدایی والدین کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کنند و روند قلبی سیستم خواب آن‌ها با اختلال مواجه می‌شود. همچنین بی خوابی‌های شبانه و حمله خواب نیز در این شرایط اتفاق می‌افتد. (مشاور حقوقی)

اضافه وزن

یکی دیگر از مشکلات جسمی که اغلب فرزندان پس از طلاق با آن روبه‌رو می‌شوند، افزایش وزن است.

کودکان معمولاً برای مقابله با استرس و فشارهای روانی، شیوه‌های ناسالمی را انتخاب می‌کنند که همین موضوع باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود. از دلایل اصلی افزایش وزن بزرگسالان نیز می‌توان عدم نظارت کافی بر تغذیه آن‌ها را عنوان نمود.

تاثیر طلاق بر فرزندان پسر چیست؟

طلاق می تواند تغییر قابل توجهی در رشد ذهنی پسران جوان ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی والدین طلاق می گیرند، سلامت روان و عزت نفس پسران جوان کاهش می یابد،

به خصوص هنگامی که جدایی والدین با تعارض است. پسران در سن قبل مدرسه، در اولین سال پس از طلاق، بیشتر وابسته، مظلوم، تهاجمی و بدبین هستند. اما بیشتر پسران پیش دبستانی پس از سال اول این مشکلات را در بر می گیرند.

پسران اغلب با سرکوب احساسات خود، معمولا با خشم، مشکلات آموزشی، فرار و تجاوز به مسئله طلاق والدین می پردازند. تأثیر طلاق بر دختران به شیوه ای متفاوت است. اما تاثیر طلاق نمی تواند بیشتر یا کمتر در دختران یا پسران در نظر گرفته شود. (مشاور حقوقی)

مشاور حقوقی
مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *