مشاور حقوقی

به گمان برخی افراد تاثیر طلاق بر پسران کمتر از دختران است، چرا که پسران به اندازه دختران احساساتی نبوده و برایشان نبودن یکی از والدین اهمیت چندانی ندارد. (مشاور حقوقی)

اما چقدر از این افکار و باورهای مشابه نسبت به پسران طلاق صحیح است؟ در واقع می‌توان گفت پسران به اندازه‌ی دختران نسبت به طلاق والدین واکنش نشان نمی‌دهند، اما آن‌ها نیز در معرض آسیب‌های مختلف روانی قرار دارند.

طبق تحقیقات، طلاق والدین بخصوص در سن نوجوانی فرزندان، احتمال بروز رفتارهای نامناسب مانند روابط جنسی پرخطر، خشونت، درگیری و اعتیاد را در پسران افزایش می‌دهد.

همچنین پسران نوجوان که والدینشان از هم جدا شده‌اند، بیشتر در معرض رفتارهای بزهکارانه قرار دارند

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مشکلات خاص پسران پس از جدایی والدین

تاثیر طلاق بر پسران می‌تواند تغییر قابل توجهی در رشد روانی پسران جوان ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که والدین طلاق می‌گیرند، سلامت روانی و عزت نفس پسران جوان کاهش می‌یابد، به ویژه هنگامی که جدایی پدر و مادر با درگیری‌های بسیار باشد.

پسران در سنین قبل از مدرسه، در سال اول پس از طلاق بیشتر وابسته، مظلوم، پرخاشگر و بدبین می‌شوند. اما اکثر پسران پیش دبستانی، این مشکلات را پس از سال اول پشت سر می‌گذارند.

پسران بیشتر احتمال دارد که به طلاق والدین با خشم، مشکلات تحصیلی، فرار کردن و پرخاشگری واکنش نشان دهند، درصورتی که دختران معمولا با سرکوب احساساتشان سعی می‌کنند به بزرگترها کمک کنند.

تاثیر طلاق بر دختران با پسران به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد. اما نمی‌توان آسیب‌های طلاق را در دختران یا پسران بیشتر یا کمتر دانست. (مشاور حقوقی)

 وابستگی پسر به پدر

پس از طلاق، از دست دادن پدر تاثیرات منفی روی پسران جوان می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از طلاق بیشتر کودکانی که با مادر زندگی می‌کنند پس از چند سال، ارتباط و تماس منظم با پدر را از دست می‌دهند.

بعضی از محققان دریافته‌اند که از دست دادن یک پدر ممکن است علاوه بر پیچیده بودن، بر رشد، سازگاری و تعادل کودکان پسر تاثیرات منفی بگذارد. به همین علت، کارشناسان معتقدند که پسران، به ویژه کسانی که به سن نوجوانی نزدیک می‌شوند،

نیاز به ارتباط مستمر با پدرشان دارند تا بتوانند به آنها در سازگاری و کنار آمدن با جدایی کمک کنند. تربیت فرزندان به طور سنتی وظیفه مادران دانسته می‌شود، نادیده گرفتن نقش پدر در تربیت فرزندان آسیب‌های طلاق را تشدید می‌کند.

ابتلا به اختلالات روانی از تاثیرات طلاق بر پسران

تاثیر طلاق بر پسران گاه در برخی از آن‌ها به شکل بیماری‌های روانی بروز پیدا می‌کند. یکی از اختلالاتی که در فرزندان طلاق احتمال بروز دارد، وسواس فکری است. این اختلال در کودکان می‌تواند بسیار شدید و آزار دهنده باشد.

وسواس در کودکان پسر افکار تکراری و ناراحت‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد که به سبب آن مدام خود را به خاطر جدایی والدین مقصر می‌دانند. اختلال افسردگی نیز در پسرانی که یکی از والدین خود را به سبب طلاق از دست داده‌اند وجود دارد. (مشاور حقوقی)

در افسردگی فرد احساس لذت و خوشحالی خود را از دست می‌دهد و ممکن است دچار خستگی زیاد، بی‌اشتهایی، پرخوری، کم خوابی یا پر خوابی شود.

افسردگی در کودکان گاه خود را به صورت پرخاشگری و یا دردهای جسمانی بدون منشأ فیزیکی نشان می‌دهد. از دیگر اختلالاتی که در فرزندان طلاق دیده می‌شود، اختلالات اضطرابی است. احساس ترس، نگرانی و تشویش در پسران نوجوان دیده می‌شود.

تاثیرات طلاق بر سلامتی فرزندان پسر

تاثیرات طلاق بر فرزندان پسر تنها به مشکلات روانشناختی در آن ها ختم نمی شود بلکه این مسئله می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت جسمی فرزندان شود که البته این مشکلات منحصر به پسرها نیست

اما معمولاً در نتیجه طلاق والدین ، احتمال تجربه مشکلات زیر در پسرها بیشتر است که در ادامه باتاثیرات طلاق بر سلامتی فرزندان پسر آشنا می شوید .

 مشکلات خواب

پسرها اغلب بعد از جدا شدن والدین ، کابوس ها را تجربه می کنند که عوامل زیادی برای این مسئله وجود دارد اما هیچ کدام از آن ها هنوز از لحاظ علمی اثبات نشده است

که از این عوامل می توان به خوابیدن در خانه ای جدید یا حس محافظت نشدن اشاره کرد که این کابوس ها معمولاً در بچه های خردسال ، شایع تر است . (مشاور حقوقی)

 افزایش وزن

مطالعات نشان می دهند پسرهایی که والدین آن ها از یکدیگر جدا می شوند ، معمولاً بیشتر در معرض مشکلات جسمی قرار می گیرند که افزایش وزن یکی از این مشکلات است و معمولاً در کودکانی اتفاق می افتد که برای کاهش استرس خود ، روش های مقابله ناسالم را اتخاذ می کنند .

همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش وزن در پسرها، این است که با طلاق والدین ، نظارت بر تغذیه فرزندان کمتر می شود و ممکن است کودکان بیشتر به مصرف غذاهای ناسالم یا شیرین به خصوص در اواخر شب روی بیاورند .

مشاور حقوقی
مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *