وکیل دادگستری

در مواردی که زوج ها برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه می‌کنند، به درخواست زن یا مرد دادگاه موضوع دعوای آن ها را به داوری ارجاع می‌دهد. (وکیل دادگستری)

پس از صدور قرار داوری، هر یک از زن و مرد، یک نفر را به عنوان داور خود معرفی می‌کنند. در طلاق به درخواست مرد یا زن، دادگاه به منظور ایجاد صلح و سازش بین طرف ها، موضوع را به داوری ارجاع می‌کند.

دادگاه های خانواده با توجه به نظر داوران رأی صادر می‌کنند. ولی در مواردی که نظریه داوری مورد قبول دادگاه واقع نشود، آن را رد می‌کند. در ادامه برای بررسی بیشتر نقش داور طلاق و ماهیت و تاثیر داوری در طلاق با ما همراه باشید.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

داوری در طلاق چیست؟

در موارد طلاق به درخواست مرد یا طلاق به درخواست زوجه، دادگاه به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع می کند. در این موارد دادگاه باید با توجه به نظر داوران رأی صادر کند. اما چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد می کند.

پس از صدور قرار ارجاع امر به داوری، هر یک از زن و مرد، یک نفر را بعنوان داور خود معرفی می کنند. (وکیل دادگستری)

داوری در طلاق به چه منظور است؟

همان طور که از متن ماده ی 27 قانون حمایت خانواده پیدا است، داوری در طلاق به منظور رفع اختلاف و ایجاد صلح و سازش بین زوجین انجام می شود.

هر چند در حال حاضر بیشتر جنبه شکلی به خود گرفته است و در برخی موارد دیده می شود بیشتر جنبه رفع تکلیف قانونی دارد.

داوری طلاق توافقی

قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ در ماده ۲۵ دادگاه را مکلف به ارجاع موضوع طلاق به مشاور خانواده نموده است. بنابراین زوجین می توانند پیش از مراجعه به دادگاه ابتدا به مراکز مشاوره خانواده مورد تأیید دادگستری مراجعه نموده و موضوع طلاق توافقی را مطرح نمایند.

در صورتی که مشاور خانواده موفق به انصراف زوجین از طلاق نشد، می تواند موارد توافق را تعیین و به دادگاه ارجاع نماید. در واقع هدف این مراکز ایجاد سازش بین زوجین بنا به ماده ۱۹ قانون جدید می باشد.

در صورتی که زوجین از طلاق انصراف دهند، پرونده آن‌ها همان جا بایگانی می شود. در صورت تشخیص مرکز مشاوره به لزوم وقوع طلاق، پرونده و سوابق زوجین به همراه نامه تأییدیه مشاوره به دادگاه ارجاع داده می شود.

مهلت اظهار نظر مراکز مشاوره ۳ ماه می باشد که بنا به درخواست زوجین می تواند تا ۳ ماه دیگر نیز تمدید شود. (وکیل دادگستری)

دادگاه ها برای تمام انواع طلاق، شرط داوری را برای صدور رأی طلاق قرار می دهد. به این معنی که زوج و زوجه دو نفر از بستگان خود را جهت داوری معرفی نموده و در صورتی که داوران نیز موفق به ایجاد صلح و سازش بین زن و مرد نشدند، رأی خود را جهت صدور حکم طلاق به دادگاه اعلام می نمایند.

بنا به ماده ۲۷ قانون جدید حمایت از خانواده، موضوع طلاق توافقی به داوری ارجاع نمی شود. زیرا فرض بر این است که تلاش مرکز مشاوره در جهت ایجاد صلح و سازش بوده است

و در این صورت موضوع داوری طلاق توافقی دیگر ضرورتی ندارد. بنابراین طلاق توافقی در مسأله داوری از سایر انواع طلاق متمایز است و در طلاق توافقی نیازی به داوری نیست.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

شخص داور چه ویژگی باید داشته باشد؟

کسی که به عنوان داور طلاق انتخاب می شود، باید چه ویژگی ها و شرایطی داشته باشد؟ با توجه به قانون حمایت خانواده جدید، موارد زیر را می توان به عنوان شرایط داور برشمرد:

  • از خویشان فرد باشد. (وکیل دادگستری)
  • متاهل باشد.
  • حداقل سی سال سن داشته باشد.
  • به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی آگاهی داشته باشد.

در اینجا ذکر چند نکته ضروری است.

1_  محارم زن که همسرشان فوت کرده یا از همسرشان جدا شده اند، در صورت وجود سایر شرایط می توانند به عنوان داور انتخاب شوند.

2_  در صورتی که در بین خویشاوندان طرفین فردی با این مشخصات وجود نداشته باشد یا در دسترس نباشد و یا از پذیرش استنکاف کند، طرفین می توانند داور خود را از میان اشخاص واجد صلاحیت دیگر انتخاب نمایند.

3_ چنانچه طرفین از معرفی داور با مشخصات گفته شده ناتوان باشند یا امتناع کنند، دادگاه راساً به تقاضای هر یک از طرفین داور تعیین می کند.  این داور در واقع داوری است که در دادگاه ها حضور دارد. (وکیل دادگستری)

چه زمانی موضوع به داوری ارجاع می شود؟

با طرح دعوای طلاق از طرف هر یک از زن یا مرد، ابتدا قاضی برای حل و فصل اختلاف تلاش می‌کند. سپس در صورتی که اختلافات با دخالت دادگاه برطرف نگردید، رسـیدگی به دعوا از طریق ارجاع امر به داوری صورت می‌گیرد.

بنابراین داوران در طلاق، قائم مقام و نماینده دادگاه در رفع اختلاف هستند و زمانی در دعوا مداخله می­ کنند که دادگاه در رفع اختلاف به نتیجه نرسیده باشد.

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *