وکیل دادگستری

حضانت یعنی نگاهداری و مراقبت جسمی، روحی، مادی و معنوی اطفال و تعلیم و تربیت آن‌ها که به موجب ماده 1168 قانون مدنی ایران هم حق و هم تکلیف والدین است. (وکیل دادگستری)

یعنی این که والدین حق دارند حضانت و سرپرستی کودک خود را به عهده گیرند و قانون جز در موارد استثنایی نمی‌تواند آنها را از این حق محروم کند و از سوی دیگر آنها مکلف هستند تا زمانی که زنده هستند و توانایی دارند، نگهداری و تربیت فرزند خویش را به عهده گیرند.

در حضانت آنچه از همه مهمتر است مصلحت کودک است و به این ترتیب قانون ابتدا مصالح او را در نظر می‌گیرد و سپس حق پدر و مادر برای نگهداری کودکشان را.

در این صورت حتی اگر مصلحت طفل ایجاب کند که پیش هیچکدام از پدر و مادرش نباشد، دادگاه رأی می دهد که کودک به شخص ثالثی سپرده شود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

حضانت

مفهوم حضانت که عرفا در جامعه ما رواج دارد ، به معنای نگهداری و سرپرستی از طفل توسط پدر و مادر است . این مفهوم به لحاظ عرفی ، در جامعه ما تحت عنوان حق حضانت شناخته می شود ؛

اما در قانون مدنی برای این امر ترتیب دیگری در نظر گرفته شده است . به این صورت که حضانت فرزند ، حق و تکلیفی است که قانونگذار بر عهده والدین قرار داده است .

حق یا تکلیف بودن حضانت هرکدام نتایجی به بار می آورد که عملا حضانت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد . به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا ابتدا مفهوم حضانت را مطرح کنیم. (وکیل دادگستری)

مفهوم حضانت فرزندان

برای اطلاع از مفهوم حضانت بایستی تعریف لغوی و اصطلاحی آن را مطرح نماییم . حضانت کلمه ای عربی است و از ریشه “حضن” به معنی در آغوش گرفتن مادر می باشد .
حضانت در لغت به معنای در بغل گرفتن کودک ، پروریدن و پرورش دادن کودک است و در اصطلاح عبارت است از نگاهداری کودک و حمایت جسمی و عاطفی از او توسط اشخاصی که مطابق قانون برای انجام این کار در نظر گرفته شده اند .
در قانون مدنی تعریفی از کلمه حضانت ارایه نشده است . اما برخی از فقهاء در ارتباط با مفهوم حضانت مصادیقی از آن را ذکر کرده اند :
حضانتعبارت است از ولایت و سلطنت بر تربیت و متعلقات آن از قبیل نگاهداری کودک ، گذاردن او در بستر ، سرمه کشیدن ، پاکیزه کردن ، شستن لباس های کودک و مانند آن .
با توجه به مصادیقی که در خصوص مفهوم حضانت ارایه شد ، می توان امر حضانت را بیشتر ناظر بر مراقبت و حمایت جسمی از کودک دانست و این نکته یکی از موارد تفاوت حضانت با قیمومیت است .
با این وجود ، حمایت روحی و اخلاقی از کودک نیز حایز اهمیت است و به همین دلیل است که کسی که عهده دار حضانت کودک می شود (وکیل دادگستری)
باید از صلاحیت های لازم برای انجام این کار برخوردار باشد و در صورت عدم وجود این صلاحیت ها ، مجوزی برای سلب حضانت از دارنده آن در قانون پیش بینی شده است .

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

حضانت به چه معناست؟

حضانت در لغت، به معنای «پروردن و پرورش دادن» است.

در قانون مدنی حضانت تعریف نشده اما از مواد ۱۱۶۸ و ۱۱۷۸ قانون مدنی می‌توان استنباط کرد که حضانت به معنای «مراقبت، تربیت و نگهداری از کودکان توسط والدین یا خویشاندان آن‌ها» است.

به موجب ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، حضانت هم حق و هم تکلیف والدین است.

شاید این کلام قانون‌گذار برایتان قدری عجیب و نامفهوم باشد و از خود سؤال کنید که چه‌طور یک موضوع هم می‌تواند حق باشد و هم تکلیف، زیرا ما معمولا حق را در مقابل تکلیف قرار می‌دهیم؛ پس اجازه بدهید برایتان توضیح دهیم.

حضانت در واقع یک موضوع دو وجهی یا دو چهره‌ای است؛ از یک طرف، پدر و مادر کودک که او را به این دنیا دعوت کرده‌اند، در قبال او مسئولیت دارند. (وکیل دادگستری)

ادامه

کودک توان مراقبت از خود را ندارد و خوب و بد خویش را تشخیص نمی‌دهد، بنابراین والدین او باید از او نگهداری کرده و در تربیت صحیحش کوشا باشند، به همین دلیل، می‌گوییم والدین موظف به حضانت از طفل خود می‌باشند.

از طرف دیگر، چون حضانت را می‌توان از یکی از والدین گرفت و به طرف دیگر واگذار کرد و همچنین، از آن جایی که زوجین قادر به توافق با یگدیگر در رابطه با این مساله بوده و می‌توانند با رضایت هم قواعد قانونی را برهم زنند،

قانون‌گذار به درستی، به حق بودن حضانت برای والدین نیز در کنار تکلیف بودن آن اشاره کرده است. پس والدین برای برعهده گرفتن حضانت کودکشان نسبت به هرکس دیگری اولویت دارند.

در صورت فوت یکی از والدین، دیگری که در قید حیات است، حضانت را عهده دار می‌شود و در صورت فقدان هر دو یا عدم صلاحیتشان برای حضانت کودک، خویشاوندان طفل، هر کدام که شایسته برای انجام این کار بوده و ماندن طفل در نزد وی به مصلحت او باشد، حضانت را با اجازه دادگاه به عهده می‌گیرد.

وکیل دادگستری
وکیل دادگستری

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *