وکیل حقوقی

به دلایل مختلف ممکن است یک نفر از دیگری وجهی را طلبکار باشد مثل اینکه معامله ای انجام شده و مبلغ آن پرداخت نشده باشد یا اینکه پولی به قرض داده شده باشد و یا خسارت پولی و مالی به خواهان وارد شده و به واسطه آن وجه موضوع طلب خواسته شده باشد. (وکیل حقوقی)

دعوای مطالبه طلب، موضوع و منشأ آن هرچه که باشد ویژگی هایی دارد که در ادامه تلاش می شود به آن ویژگی ها اشاره شده و نیز نمونه یک پرونده مطالبه طلب به اطلاع مخاطبان برسد.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مطالبه وجه :

هنگامی که یک شخص وجه و یا وجوهی را از شخص دیگری طلب داشته باشد و بدهکار از پرداخت بدهی خودداری نماید ، برای رسیدن به طلب خود می بایست اقدام قانونی در جهت مطالبه وجه انجام دهد ،

مطالبه وجه می تواند بر اساس چک ، سفته ، رسید ، فاکتور ، قرارداد و تعهد مالی ، فیش بانکی یا پرینت حساب و یا شهادت شهود باشد .

در خصوص فاکتور باید گفت که فاکتور می بایست به امضاء بدهکار رسیده باشد چرا که فاکتور فاقد امضاء یا اثر انگشت بدهکار ، نمی تواند مثبت بدهی باشد مگر در کنار دلیل یا قراین و امارات دیگر .

در خصوص وجوهی که بابت قرض دادن به حساب بدهکار واریز شده ، علاوه بر فیش بانکی و یا پرینت حساب بهتر است که دلیلی وجود داشته باشد که نشان دهد وجه و یا وجوه واریزی بابت قرض بوده است .

مطالبه وجه

سند عادی نوشته ای است که مردم بین خود تنظیم می کنند و باید قابلیت آن را داشته باشد که برای اثبات حق در دادگاه مورد استناد قرار گیرد.

سند عادی ممکن است در برگیرنده وجهی باشد که به یک یا دو طرف امضا کننده سند مربوط شود. (وکیل حقوقی)

دعوی مطالبه وجه سند عادی با ارائه دادخواست مطالبه وجه به دادگاه حقوقی به جریان می افتد. سپس مرجع ذی صلاح، پس از رسیدگی بدهکار را محکوم به پرداخت وجه می نماید.

توجه داشته باشید جهت مطالبه وجه به استناد سند عادی اگر پرداخت دین بدون سر رسید است یعنی تاریخ پرداخت مشخص نگردیده، الزاماً قبل از اقامه دعوی، پرداخت دین را بوسیله اظهارنامه از مدیون بخواهید و پس از گذشت مهلت و عدم پرداخت دین توسط مدیون، اقدام به اقامه دعوی نمائید.

در خصوص خسارت تاخیر تادیه اسناد عادی، قانونگذار صرفاً از زمانی که طلبکار مبلغ دین را مطالبه نموده وی را مستحق دریافت خسارت می داند،

پس اگر طلبکار قبل از دادخواست و طی اظهارنامه رسمی و یا دلیلی قطعی دیگری مطالبه طلب ننموده باشد، دادگاه تاریخ ثبت دادخواست را مبنای محاسبه شروع خسارت تاخیر تادیه در نظر گرفته ولو آنکه اصل دین چندین سال قبل بر عهده مدیون قرار گرفته باشد.

چند نکته در مورد مطالبه طلب

1- مطالبه طلب دعوایی مالی بوده و مستلزم پرداخت هزینه دادرسی می باشد.

2- دعوای مطالبه طلب را بسیار بسیار بعید است که بتوان کیفری جلوه داد و علیه خوانده اعلام جرم نمود آنچنان که بسیاری از افراد به دلایل مختلف در صدد آن هستند.

این دعوا ذاتاً حقوقی است و طرح آن به صورت کیفری اعلام جرم علیه مرتکب در بسیاری از مواقع خواهان را به بی راهه می برد و وقت و هزینه او را هدر می دهد.

3- خواهان و طلبکار در دعوای مطالبه طلب می تواند قبل از تقدیم دادخواست و یا بعد از تقدیم دادخواست اموال بدهکار را توقیف کند.(به توقیف اموال تامین خواسته هم گفته می شود.) (وکیل حقوقی)

4- دعوای مطالبه طلب همیشه در دادگاه محل اقامت خوانده مطرح می شود و دادگاه محل نشانی خوانده صالح به رسیدگی است.

5- در دعوای مطالبه طلب خواهان و طلبکار علاوه بر امکان درخواست اصل خواسته و اصل طلب اگر طلب از نوع وجه رایج (پول ایران) باشد، می تواند خسارت تأخیر تأدیه را نیز مطالبه نماید.

6- همواره در دعوای مطالبه طلب این امکان و امتیاز برای بدهکار در نظر گرفته شده است که در صورت غدم توانایی پرداخت یکجای محکوم به تقاضای اعسار یا تقسیط بدهد که البته راه هایی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد که مهم ترین آنها توقیف امولا به طور پنهانی و مخفیانه و قبل از ابلاغ به طرف است.

اظهارنامه مطالبه وجه

برای مطالبه وجه باید اظهارنامه تنظیم کرد. بعد از تنظیم اظهارنامه و تسلیم آن به دادگاه یا اداره ثبت اسناد و ابلاغ به شخص بدهکار او جواب خود را در اظهارنامه می‌نویسد و آن را مسترد می‌کند. در اظهارنامه باید مواردی حتما ذکر شود:

  • مشخصات و محل اقامت اظهارکننده و ذکر تمام مشخصات از جمله نام و نام خانوادگی
  • موضوع اظهارنامه و مطلبی که برای آن درخواست داده می‌شود
  • مشخصات کامل و آدرس محل اقامت مخاطب
  • خلاصه‌ای از اظهارات که اظهارکننده درخواست خود را در آن می‌نویسد و جزییات را شرح می‌‌دهد
  • خلاصه جواب مخاطب که در بخشی از اظهارنامه نوشته می‌شود و به اظهارات اظهارکننده پاسه می‌دهد.

خواهان با ارسال اظهارنامه به طرف دعوا قبل از اقدام از طریق دادگاه و اقامه دعوا می‌تواند درخواست خود را به بدهکار ارائه کند و متذکر شود که او بدهکار است

و باید مبلغی را که مورد توافق بوده به طلبکار بپردازد. اظهارنامه در بسیاری از موارد روند مطالبه وجه را تسریع می‌بخشد و مشکل را بدون نیاز به اقامه دعوا برطرف می‌سازد. (وکیل حقوقی)

علاوه بر این اظهارنامه یک نوع اخطار قبلی به بدهکار قبل از اقدام رسمی و قانونی از سوی طلبکار است و خواهان می‌تواند برای تاخیر تادیه از تاریخ ارسال اظهارنامه درخواست خسارت بدهد.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل حقوقی
وکیل حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *