وکیل حقوقی

به دلایل مختلف ممکن است یک نفر از دیگری وجهی را طلبکار باشد مثل اینکه معامله ای انجام شده و مبلغ آن پرداخت نشده باشد یا اینکه پولی به قرض داده شده باشد و یا خسارت پولی و مالی به خواهان وارد شده و به واسطه آن وجه موضوع طلب خواسته شده باشد. (وکیل حقوقی)

دعوای مطالبه طلب، موضوع و منشأ آن هرچه که باشد ویژگی هایی دارد که در ادامه تلاش می شود به آن ویژگی ها اشاره شده و نیز نمونه یک پرونده مطالبه طلب به اطلاع مخاطبان برسد.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مطالبه وجه :

هنگامی که یک شخص وجه و یا وجوهی را از شخص دیگری طلب داشته باشد و بدهکار از پرداخت بدهی خودداری نماید ، برای رسیدن به طلب خود می بایست اقدام قانونی در جهت مطالبه وجه انجام دهد ،

مطالبه وجه می تواند بر اساس چک ، سفته ، رسید ، فاکتور ، قرارداد و تعهد مالی ، فیش بانکی یا پرینت حساب و یا شهادت شهود باشد .

در خصوص فاکتور باید گفت که فاکتور می بایست به امضاء بدهکار رسیده باشد چرا که فاکتور فاقد امضاء یا اثر انگشت بدهکار ، نمی تواند مثبت بدهی باشد مگر در کنار دلیل یا قراین و امارات دیگر .

در خصوص وجوهی که بابت قرض دادن به حساب بدهکار واریز شده ، علاوه بر فیش بانکی و یا پرینت حساب بهتر است که دلیلی وجود داشته باشد که نشان دهد وجه و یا وجوه واریزی بابت قرض بوده است .

روش های مطالبه وجه :

1 – ارسال اظهار نامه :

اگرچه ارسال اظهارنامه در خصوص موضوعات فوق اجباری نیست ولیکن هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به وسیله اظهار نامه از دیگری مطالبه نماید مشروط بر اینکه موعد مطالبه رسیده باشد ، (وکیل حقوقی)

به طور کلی هر کس حق دارد اظهارتی را که راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد به طور رسمی به وی برساند ضمن اظهار نامه به طرف ابلاغ نماید .

با ارسال و ابلاغ اظهار نامه ، بدهکار متوجه این موضوع خواهد شد که طلبکار در مطالبه طلب خود جدی است و حتماً برای مطالبه وجه مبادرت به تقدیم دادخواست خواهد نمود ،

ارسال اظهارنامه بیشتر در موردی می تواند موثر باشد که طلبکار بداند که با ارسال اظهار نامه ، احتمال زیادی در پرداخت بدهی از سوی بدهکار وجود دارد ولیکن ارسال اظهار نامه ممکن است همیشه کارساز نباشد

و چه بسا باعث شود که طرف مقابل آدرس خود را تغییر دهد یا اموال خود را مخفی و یا از دسترس خارج نماید بنابراین در استفاده از اظهار نامه می بایست دقت بیشتری را مبذول داشت

و در این خصوص بهتر است که به وکیل دادگستری مراجعه و مشاوره حقوقی نمود که این کار دو مزیت در پی خواهد داشت یکی اینکه مشخص می شود با توجه به اوضاع و احوال قضیه آیا به صلاح می باشد

که اظهارنامه ارسال نمود یا خیر ؟ و دیگر اینکه در صورت صلاح دید برای ارسال اظهار نامه ، وکیل دادگستری متنی مناسب برای آن تهیه و تنظیم نماید .

پس از تهیه متن اظهارنامه می بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و متن اظهارنامه ای که تهیه نموده اید را به متصدی مربوطه داده تا آن متن را در سیستم دفتر خدمات الکترونیک قضایی تایپ ، وارد و ثبت نماید .

2 – دادخواست مطالبه وجه :

پس از ابلاغ اظهارنامه به طرف مقابل ، چنانچه پاسخی داده باشد یا نه ، می توان با تنظیم دادخواست مناسب دعوی مطالبه وجه خود را مطرح نمود و برای این منظور نیز می توان برای مشاوره و تنظیم متن دادخواست مناسب به وکیل دادگستری مراجعه نمود (وکیل حقوقی)

و پس از تهیه متن دادخواست مناسب به دفتر خدمات الکترنیک قضایی مراجعه نموده و متن دادخواست مطالبه وجه را به متصدی مربوطه داده تا آنرا در سیستم دفتر خدمات تایپ  ، وارد و ثبت نماید .

هنگام مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت دادخواست می بایست اصول مستندات ، اصل کارت ملی و همچنین کارت عابر بانک خود را نیز جهت پرداخت هزینه دادرسی و هزینه ثبت دادخواست به همراه داشت

و چنانچه قبلاً درسامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیکی ثبت نام نشده باشد ، با توجه به اینکه ثبت نام آن الزامی است ، در دفتر خدمات الکترونیک قضایی اینکار نیز انجام خواهد شد .

پس از ثبت دادخواست مطالبه وجه ، پرونده به صورت الکترنیکی به مرجع قضایی ارسال و ارجاع خواهد شد

که در این صورت پس از مدت کوتاهی از ثبت دادخواست پیامکی حاوی شماره پرونده به تلفن همراه ارسال خواهد شد و طی آن اعلام می شود که پرونده جهت رسیدگی به کدام مرجع ارسال شده است .

دادخواست هایی که مبلغ خواسته آنها یعنی مبلغی که مورد مطالبه قرار گرفته بیش از بیست میلیون تومان باشد جهت رسیدگی به دادگاه مربوطه ارجاع می شود و چنانچه مبلغ خواسته بیست میلیون تومان و یا کمتر باشد ، دادخواست جهت رسیدگی به شورای حل اختلاف مربوطه ارجاع خواهد شد .

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل حقوقی
وکیل حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *