وکیل حقوقی

سفته (وکیل حقوقی)

سفته از جمله اسناد تجاری می باشد که تجاری بودن آن دارای محدودیت زمانی است. (وکیل حقوقی) بدین منظور که اگر سفته در مهلت قانونی آن واخواست نشود حکم یک برگه ی عادی را به خود می گیرد. اما اینکه سفته در کجا استفاده و به کار برده می شود باید گفت سفته توسط بانک در هنگام دادن وام به وام گیرنده از او گرفته می شود. تا ضامن او در بانک باشد. و یا از این سند می توان در معاملات بازرگانی استفاده کرد. طی دادن این سفته صادرکننده ی سفته نسبت به مبلغ موجود در سفته متعهد می شود. و دارنده ی سفته می تواند در زمان سررسید سفته نسبت به دریافت وجه اقدام کند. و در صورت وجود هر نوع بی تعهدتی از جانب شخص صادرکننده ی سفته، دارنده سفته می تواند دادخواست واخواست سفته را به دادگاه تسلیم نماید.

واخواست در معنی لغوی خود به معنی بازخواستن و یا اعتراض ترجمه شده است. بدین منظور که چنانچه شخصی خواهان واخواست یک چک یا برات و یا سفته باشد. این نوع خواستن او را، به نام واخواست سفته (بازخواستن سفته) می شناسند.

(وکیل حقوقی)

تعریف قانون از سفته

ماده ۳۰۷ قانون تجارت سفته را تعریف نموده است. طبق این تعریف:

سفته یا فته‌طلب سندی است که به موجب آن صادرکننده‌ سفته تعهد می‌کند. که مبلغ معینّی را در تاریخ معیّن در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله‌کرد او پرداخت کند.

(وکیل حقوقی)

شرایطی که باید در سفته رعایت شود:

قانون تجارت در ماده ۳۰۸ شرایط شکلی را که باید به هنگام صدور سفته رعایت گردد، مورد اشاره قرار داده است. در صورتی که یکی از این شرایط در صدور سند رعایت نشود، سند صادر شده از مزایایی که برای سفته در نظر گرفته شده است، برخوردار نخواهد شد. طبق این ماده فته طلب یا سفته باید متضمن شرایط ذیل باشد:

  1. مُهر یا امضاء
  2. تاریخ صدور
  3. مبلغی که باید توسط صادرکننده پرداخت شود با حروف
  4. گیرنده‌ وجه (سفته می‌تواند در وجه حامل صادر شود)
  5. تاریخ پرداخت (اگر زمان پرداخت با تعطیل رسمی مصادف شد، باید روز بعد از تعطیل پرداخت صورت گیرد)

(وکیل حقوقی)

نکات تکمیلی

علاوه بر نکات شکلی فوق که در قانون تجارت به آن اشاره شده است. در عمل نیز برخی دیگر از شرایط شکلی در صدور سفته مراعات می‌گردد. این شرایط به شرح زیر می‌باشد:

  • همواره واژه‌ سفته روی این قبیل اسناد درج می‌شود.
  • مانند برات مبلغ سفته هم به حروف و هم به رقم روی آن نوشته می‌شود.
  • همواره محل پرداخت در سفته قید می‌گردد و چنانچه محل پرداخت مشخص نشده باشد، محل اقامت متعهد (صادرکننده‌ سفته) محل پرداخت سفته خواهد بود.
  • محل اقامت متعهد یا محل صدور سفته نیز در آن قید می‌گردد؛ به گونه‌ای که اگر قید نشده باشد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

(وکیل حقوقی)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مطالبه وجه سفته (وکیل حقوقی)

در مطالبه وجه سفته، دارنده ی سفته باید در تاریخ سررسید موجود در سفته، وجه سفته را مطالبه نماید، حال اگر وجه سفته پرداخت شود برای دارنده ی سفته هیچ درد سری پیش نخواهد آمد اما اگر وصول سفته صورت نگیرد دارنده ی سفته باید ظرف ده روز از تاریخ سررسید، سفته را واخواست نماید.

همانطور که می دانیم سندهای تجاری مانند چک و سفته ظهر نویسی می شوند به این صورت که افراد امضاء کننده ی سفته در قبال مبلغ سفته متعهد و ضامن صادر کننده ی سفته می شوند که در صورت عدم وصول سفته، دارنده ی سفته باید ظرف یکسال نسبت به ظهر نویسان سفته اقامه دعوی داشته باشد در غیر این صورت دعوی دارنده ی سفته بعد از یکسال پذیرفته نیست.

در زمان واخواست سفته، دارنده ی سفته در صورتی که کلیه اقامه دعوی او به موقعه انجام شده باشد می تواند در صورت عدم وصول سفته از دادگاه خواهان توقیف اموال صادر کننده ی سفته شوند، و در صورت فروش اموال صادر کننده ی سفته، دارنده ی سفته در اولویت بالاتری نسبت به سایر بدهکاران صادر کننده ی سفته می باشد.

(وکیل حقوقی)

مرجع قضایی برای واخواست سفته

از آنجایی که سفته برعکس چک فقط شامل دادخواست حقوقی می باشد برای همین دارنده ی سفته باید برای واخواست سفته ی خود به دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده یا صادر کننده ی سفته برود.

(وکیل حقوقی)

ظهر نویسی (وکیل حقوقی)

در صورتی که عبارت «حواله‌کرد» در سفته قید شده باشد، دارنده‌ سفته می‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند. واگذاری یا انتقال سفته نیز مانند دیگر اسناد تجاری از طریق ظَهرنویسی (یعنی نوشتن عباراتی در ظَهر یا پشت سفته که نشان دهنده‌ی انتقال باشد)، صورت می‌گیرد. بنابراین، سفته علی‌الاصول با قید این عبارت قابل انتقال خواهد بود مگر این‌که صادرکننده‌ سفته صراحتاً انتقال آن را به دیگری منع کرده باشد.

(وکیل حقوقی)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

 

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *