وکیل حقوقی

نحله

نحله از جمله حقوق مالی زوجه است که در شرع مقدس و به تبع آن در قانون مدنی پرداخت  آن به زوجه در زمان طلاق پیش بینی گردیده است. (وکیل حقوقی) علاوه بر آن زوجه مستحق دریافت اجرت اعمالی است. که در قبال ارائه خدمات به شوهر در زندگی مشترک استحقاق در یافت آن را دارد. با توجه به تصویب قانون حمایت خانواده در سال 1391 . و نسخ بخش عمده ماده واحده اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب سال 1371 . و تغییرات به عمل آمده در قانون جدید مسئله نحله در تحقیق حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.

(وکیل حقوقی)

ماهیت نحله (وکیل حقوقی)

پرداخت نحله یا عطیه به زن در هنگام طلاق، از آیات قرآنی نشأت گرفته . و در آیه مزبور کلمه متاع به معروف اضافه شده که به معنای جمله شرط و مشروط است. گروهی معتقدند این بدان معناست که وقتی مرد در زمان طلاق میخواهد . کالایی به زن بدهد باید شئون اجتماعی وی را رعایت کند.

تعیین مهریه برای بیشتر زنان و دختران حکم مساله‌ای اعتباری دارد . که به واسطه مهریه صاحب پشتوانه‌ای می‌شوند که در مواقع بروز بحران از آنها حمایت می‌کند. البته برخی زنان نیز بدون در نظر گرفتن چنین معیارهایی با مهریه‌های اندکی مانند 5 سکه، 14سکه، 1 سکه و… به عقد همسر خود در می‌آیند.

شاید این تصور پیش بیاید که همسران چنین زنانی می‌توانند. با کوچک‌ترین اختلاف با پرداخت مهریه‌ای که حکم پول خرد مردان را دارد، همسر خود را طلاق دهند.

قانون در چنین مواردی مساله نحله را پیش بینی کرده است. نحله پولی است که دادگاه در زمانی که مرد قصد تقاضای طلاق همسرش را داشته باشد، تعیین می‌کند و مرد برای طلاق دادن همسر خود باید آن را به همسر خود بپردازد. تعیین این پول هم به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به شان خانوادگی زن، میزان تحصیلات او، مدت زمان زندگی مشترک، شغل همسر و… اشاره کرد.

در زمان طلاق وقتی مرد می‌خواهد به زن کالایی بدهد، باید شئونات اجتماعی وی را رعایت کند. و این هدیه بهره‌ای درخور توجه برای زن باشد و متناسب با نیاز اقتصادی زن در هنگام طلاق بوده . و وی بتواند از آن بهره ببرد و به محض طلاق از جانب شوهر به مضیقه و سختی دچارنشود. البته لازم است وسع مالی مرد هم توجه قرار گیرد.

(وکیل حقوقی)

مستند قانونی  (وکیل حقوقی)

بند ب تبصره ۶ ماده واحده طلاق  «با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج، دادگاه مبلغی را‌ از باب بخشش(‌نحله) برای زوجه تعیین می‌نماید». به همین جهت هم قانونگذار در بند ب تبصره 6 به «وسع مالی زوج» اشاره و آن را لازم‌الرعایه دانسته است.

(وکیل حقوقی)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

اجرت المثل

در بسیاری از معاملات چون اجاره، مضاربه، مساقات، جعاله، وکالت در نکاح و… پرداخت اجرت المثل به شخصی که بر انجام کاری مأمور شده، امری معمول می باشد. از این تعریف معلوم می شود که اجرت المثل دارای تعریف عام است و این قابلیت را دارد که در انواع معاملات نقش داشته باشد. اجرت به اجرت المسمی و اجرت المثل تقسیم می شود.

قانون برای زنانی که پس از سال‌های طولانی زندگی از سوی همسران خود طلاق داده می‌شوند. پیش‌بینی بحث اجرت‌المثل را هم کرده است. اجرت‌المثل پولی است که به ازای سال‌های زندگی مشترک زن و بابت کارهایی که او در خانه همسر کرده (اعم از کارهای خانه، بزرگ کردن بچه‌ها، شیر دادن بچه‌ها و…). به وی پرداخت می‌کند البته پرداخت این پول در شرایطی محقق می‌شود که زن در دادگاه به این مساله اشاره نکند که بابت انجام چنین کارهایی توقع پول داشته است.

اجرت‌المثل هم تنها بابت زندگی مشترک تعلق می‌گیرد و اگر در زمان عقد طلاق رخ دهد، به زن اجرت‌المثل نمی‌رسد. کوتاه بودن مدت زمان زندگی مشترک هم از مواردی است که سبب می‌شود رقم اجرت‌المثل چندان چشمگیر نباشد. و در چنین مواقعی است که بحث نحله مطرح می‌شود. برای نحله هم زن باید درخواست خود را به دادگاه ارائه و از دادگاه تقاضای تعیین نحله را مطرح کند.

(وکیل حقوقی)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

چگونگی تعیین نحله

برای نحله، دادگاه با توجه به وضع مالی مرد و زحمات زن، مبلغی را به عنوان نحله تعیین می کند که به زن داده شود. و در نحله نیازی به تعیین کارشناس نیست و قاضی باید راجع به وضعیت مالی مرد تحقیق و با توجه به زحمات زن مبلغ متناسبی بابت نحله معین کند.

(وکیل حقوقی)

شرایط مورد نیاز برای پرداخت نحله به زن

با استنباط از قانون و رویه قضایی شرایط دریافت نحله در نظام حقوقی ایران اینچنین است:

۱- طلاق به درخواست زوجه نباشد.

۲- در طول زندگی مشترک و تا قبل از اقدام به دادخواست طلاق از جانب زوج، امکان مطالبه نحله وجود ندارد.

۳- نحله با اجرت المثل قابل جمع نیست بدین صورت که اگر اجرت المثل به هر دلیلی به زوجه تعلق بگیرد دادگاه می تواند برای زن نحله تعیین کند.

4- در تعیین نحله بر خلاف اجرت المثل نیازی به کارشناسی نیست و مبلغ را قاضی دادگاه با توجه به سنوات زندگی مشترک و کارهای که زوجه انجام داده است و خصوصا تمکن و وسع مرد تعیین می کند

(وکیل حقوقی)

 

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *