وکیل حقوقی

یکی از موضوعات مهم در روابط میان زوجین پرداخت نفقه می باشد .نفقه زن در واقع میزان وجهی است که مرد از بابت هزینه های زندگی باید به همسر خود بپردازد . (وکیل حقوقی)

پرداخت نفقه زن تا حدی مهم است که قانونگذار مقررات ویژه ای را به آن اختصاص داده است . اما پرداخت نفقه عقد دائم با نفقه در عقد موقت با هم تفاوت هایی دارند .

در واقع ، بر خلاف عقد دائم ، مرد الزامی به پرداخت نفقه به همسر موقت خود نخواهد داشت .

به همین دلیل در این مقاله نفقه در عقد موقت و شرط نفقه در عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم .

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

نفقه در عقد موقت

به موجب قانون ، در عقد منقطع یا صیغه ، زن حقی برای دریافت نفقه ندارد . به همین دلیل ، مرد نیز الزامی به پرداخت نفقه به همسر موقت خود نخواهد داشت .

به موجب ماده 1113 قانون مدنی در عقد موقت زن حق نفقه ندارد. همانطور که از این ماده مشخص است ، به موجب قانون مرد الزامی به پرداخت نفقه در عقد موقتنخواهد داشت.

به همین دلیل ، زن نمی تواند برای مطالبه نفقه عقد موقت اقامه دعوا کند. اما در عقد دائم مرد موظف است به همسر خود نفقه بپردازد . در غیر این صورت ، می توان به دلیل ترک انفاق از وی شکایت کرد. (وکیل حقوقی)

شرط نفقه در عقد موقت

همانگونه که گفته شد ، مرد تکلیفی به پرداخت نفقه در عقد موقت ندارد . اما این امر استثنائاتی هم دارد . بر اساس ماده 1113 قانون ” در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد ؛ مگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد ” .

همانگونه که از ادامه این ماده بر می آید ، پرداخت نفقه در عقد موقت منوط به توافق زوجین است . بنابراین ، در صورتی که زن و مرد در زمینه پرداخت نفقه با هم به توافق برسند ، پرداخت نفقه صیغه الزامی می شود .

همچنین در صورتی که بنای طرفین بر پرداخت نفقه باشد و به طور ضمنی التزام به پرداخت نفقه را بتوان از عقد استنباط کرد ، می توان آن را از مرد مطالبه نمود.

شرط حق‌ نفقه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌

نفقه‌ برای تمام‌ مدت‌:

هرگاه‌ در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نماید که‌ در همه ی مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ باید از حق‌ نفقه‌ برخوردار باشد و مرد آن‌ شرط را بپذیرد، حق‌ نفقه‌ زن‌ بر مرد لازم‌ است‌. (وکیل حقوقی)

نفقه‌ برای قسمتی از مدت‌:

هر زمان در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نماید که‌ در بخشی از مدت‌ ازدواج‌ موقت‌، از حق‌ نفقه‌ برخوردار باشد و مرد آن‌ شرط را بپذیرد، مثل این که‌ مدت‌ عقد موقت‌ برای شش سال‌ است‌ و حق‌ نفقه‌ زن‌ سه سال‌ اول‌ یا سه سال‌ آخر باشد، در این‌ صورت‌ شرط درست است‌ و حق‌ نفقه‌ زن‌، بر مرد لازم‌ است‌.

نفقه‌ بیش‌ از مدت‌:

هر زمان در ضمن‌ عقد ازدواج‌ موقت‌، زن‌ شرط نماید که‌ نفقه‌ او به‌ بیش تر از مدت‌ ازدواج‌ موقت‌ باشد، به‌ عنوان‌ نمونه زن‌ شرط نماید که‌ نفقه‌ او به‌ مدت‌ پنج‌ سال‌ بر عهده‌ گرفته‌ شود و مرد آن‌ را تأمین‌نماید،

در صورتی که‌ مدت‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ فقط دو سال‌ است‌ و این‌ شرط مورد قبول‌ مرد واقع‌ گردد، شرط درست است‌ و مرد باید به‌ شرط وفا کند.

تعیین‌ نفقه‌ پس از عقد:

هر زمان بعد از عقد ازدواج‌ موقت‌، ضمن‌ عقد خارج‌ لازم‌ زن‌ شرط نماید که‌ نفقه‌ او تا پایان‌ مدت‌ یا بخشی از مدت‌ عقد موقت‌ بر عهده‌ شوهر باشد و شوهر آن‌ شرط را بپذیرد، (وکیل حقوقی)

به‌ نظر می رسد چنین‌ شرطی درست است‌ و مرد ملزم‌ به‌ وفا به‌ شرط است‌ به این دلیل که شرطی که‌ در ضمن‌ عقد صحیح‌ بوده‌ و خلاف‌ شرع‌ و خلاف‌ مقتضای ذات‌ عقد موقت‌ نیست‌، اشکالی ندارد که‌ بعد از عقد شرط شود;

و در صورتی که ضمن‌ عقد خارج‌لازم‌ این‌ شرط انجام‌ نگیرد به‌ نظر میرسد وفا به‌ شرط، برای مرد الزام‌ می آورد به این دلیل که آن‌ یک‌ تعهد است‌ که‌ شوهر متعهد به‌ آن‌ شده‌ است‌.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

عدم‌ شرط نفقه‌ و زمان طولانی:

هر زمان حق‌ نفقه‌ در ازدواج‌ موقت‌ شرط نشود، ولی مدت‌ عقد طولانی باشد، آیا می توان‌ گفت‌ از شرایط ضمنی عرفی، حق‌ نفقه‌ زن‌ به‌ موجب‌ ماده‌ 225 قانون‌ مدنی بوجود می آید؟

به‌ نظر می رسد به‌ صورت مطلق‌ نمی توان‌ چنین‌ تکلیفی و تعهدی را بر عهده‌ مرد گذاشت‌، به این دلیل حق‌ نفقه‌ جزء مقتضای عقد موقت‌ نیست‌

و با شرط ضمن‌ عقد می توان‌ آن‌ را محقق‌ ساخت‌ یا بعد از عقد به‌ تراضی بین‌ زن‌ و مرد،شوهر متعهد آن‌ شود، اما در صورتی که چنین‌ شرطی نشود، زن‌ در ازدواج‌ موقت‌ حق‌ نفقه‌ نخواهد داشت‌.

اما در صورتی که در صورتی که شاهد ها و قرائن‌ حکایت‌ از آن‌ داشته‌ باشد که‌ بدون‌ شرط نفقه‌ در ازدواج‌ موقت‌، مرد ملزم‌ به‌ حق‌ نفقه‌ زن‌ باشد، ناظر به‌ موردی است‌ که‌ مدت‌ عقد موقت‌ طولانی باشد (وکیل حقوقی)

برای مثال برای ده‌ سال‌، و زن‌ نیز در منزلی که‌ شوهر برای او تهیه‌ کرده‌ است‌ سکونت‌ نماید و با یکدیگر زندگی مشترک‌ دارند. در این‌ صورت‌ به‌ نظر می رسد

می توان‌ با استناد به‌ ماده‌ 225 قانون‌ مدنی که‌ می گوید: “متعارف‌ بودن‌ امری در عرف‌ و عادت‌ به‌ صورتی که‌ عقد بدون‌ تصریح‌ هم‌ منصرف‌ آن‌ باشد به‌ منزله‌ ذکر در عقد است‌.” حق‌ نفقه‌ زن‌ را بر عهده‌ شوهر گذاشت‌.

وکیل حقوقی
وکیل حقوقی

وکیل دادگستری

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *