وکالت تام الاختیار

وکالت تام الاختیار نوعی وکالت است که در آن به وکیل، اختیار اقدام در کلیه امور مالی و حقوقی داده می شود.

به بیان دیگر برای اینکه وکیل مجبور نباشد برای هر اقدامی که می خواهد انجام دهد به طور مجزا از موکل وکالت بگیرد؛ وکالت تام الاختیار پیش بینی شده است تا به موجب آن وکیل با سهولت و سرعت بیشتری بتواند امور موکل را پیگیری نماید.

وکالت تام الاختیار چگونه وکالتی است؟

وکیل فقط در حدود اختیاراتی که به موجب قرارداد از جانب موکل به او داده شده است حق اقدام دارد و برای انجام اموری که خارج از حدود اختیاراتش می باشد میبایست از موکل اجازه مجدد بگیرد.

این امر باعث بروز مشکلاتی می شود. از جمله اینکه وکیل برای هر اقدامی مجبور است اجازه دریافت کند و مجددا قرارداد منعقد شود که این خود باعث کند شدن روند انجام امور می شود و از طرفی دست وکیل برای انجام کار های فوری بسته می شود.

بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، موکل می تواند وکالت خود را به نحو مطلق یا تام الاختیار اعطا نماید.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

انواع وکالت تام الاختیار

وکالت تام الاختیار عادی : این نوع وکالت نامه بین طرفین نوشته می شود بدون اینکه به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

وکالت تام الاختیار رسمی : در این نوع وکالت نامه طرفین در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و به طور رسمی اقدام به تنظیم وکالت نامه نموده اند. بدیهی است که اعتبار وکالت نامه رسمی بیشتر از وکالت نامه عادی است.

نکته ای که باید در نظر داشت این می باشد که حتی در وکالت تام الاختیار نیز حدود اختیارات وکیل باید مشخص شود اعم از اختیار انجام امور مالی، اداری، حقوقی و.. حتی مراجعی را نیز که وکیل در آن ها حق اقدام دارد میبایست در قرارداد مشخص نمود و بنابراین صرف ذکر واژه تام الاختیار کافی نیست.

مدارک لازم برای وکالتنامه تام الاختیار

همچنین باید بدانیدکه همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل برای نوشتن وکالتنامه الزامی است.

در ضمن را هم باید بدانیدکه موضوع وکالت اگر در رابطه با خرید و فروش ملک یا خودرویی است، باید هر سند و مدرکی نشان دهنده مالک بودن موکل را قید کرده همراه داشته باشید. لزومااین نکته هم توجه داشته باشیدکه هر حقی قرار است از طرف موکل به وکیل داده شود،باید مدرکی معنی اثبات اینکه موکل آن حق را دارد، ارائه داده شود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

نحوه باطل کردن وکالت تام الاختیار

وکالت را می توان به “۲” نوع تقسیم کرد:

“ساده و بلاعزل”

وکالت ساده کاملا معنی مشخصی دارد،یعنی موکل میتواند هرگاه میخواهد وکیل خودرا برکنار کند.

در ماده “۶۷۹” قانون مدنی کشوربه این موضوع اشاره شده موکل میتواند هر زمانی می خواهد وکیل خودرا برکنار کند مگر اینکه غیر ازاین در هنگام بستن قرارداد میان طرفین اشاره شده باشد.

دراین موقعیت می توان گفتکه دیگر موکل حق برکنار کردن وکیل و یا لغو کردن قرارداد راندارد.

وکالت

اگر وکالت تام الاختیار به صورت بلاعزل نباشد قرارداد وکالت به دو شکل فسخ و باطل می شود:

  • عزل وکیل توسط موکل
  • استعفای وکیل

در ادامه  ماده “۶۷۹” قانون مدنی کشورنیز به این موضوع اشاره شده که « از سوی دیگر، وکیل نیز حق دارد هر زمان که خواست از سمت وکالت استعفا دهد. اما مواردی نیز وجود دارد که سبب فسخ عقد وکالت چه بلاعزل چه ساده می شوند.»

این عوامل به قرار زیر می باشند :

  • فوت وکیل یا موکل
  • جنون وکیل یا موکل
  • از بین رفتن یا اتمام موضوع وکالت
  • انجام دادن کاری مخالف با کار وکیل
  • پایان مدت وکالت

هزینه های وکالت تام الاختیار

معمولا دفترخانه ها هزینه ای دریافت می کنندبه این صورت محاسیه میگردد:

-هزینه ای بابت نوشتن وکالتنامه انها پرداخت میشود.
-هزینه ای در قبال اینکه چه نوع وکالتنامه ای را مینویسندبه انها پرداخت میشود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

نمونه وکالتنامه تام اختیار

وکالت فروش قطعی خودرو

موکل : آقای / خانم ………………………………. فرزند …………………………. بشناسنامه شماره ……………. متولد ……………….. صادره از …………….. به شماره ملی ……………… ساکن ……………………………….. ……………………………. ………………..

 وکیل : آقای / خانم : ………………………………. فرزند …………………………. بشناسنامه شماره ……………. متولد ……………….. صادره از …………….. به شماره ملی …………….. ساکن ………………………… …………………………….. ………………………..

مورد وکالت :

با رعایت جمیع جهات قانونی و ارائه مدارک مثبته و مورد نیاز و در صورت فقد هر گونه منع و ردع قانونی مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، ادارات راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل نیروی انتظامی ومؤسسات راه گشا و مراکز تعویض پلاک خودرو و شهرداری و امور اقتصادی و دارایی و شرکت ملی پخش و فرآورده های نفتی و شرکت پست و کلیه مراجع قضایی و انتظامی تالی و عالی و دیگر ادارات و مراجع و مقامات ذیربط و ذیمدخل و عنداللزوم شرکت های سازنده و تولید کننده خودرو جهت انجام کلیه امور اداری و قانونی مورد نیاز و اخذ مجوزات و استعلامات لازمه و تادیه کلیه هزینه ها و مخارج قانونی و تشکیل پرونده و تعقیب و پیگیری پرونده های متشکله و انجام کلیه مکاتبات و مراودات مورد نیاز و اتخاذ هر نوع تصمیم به جای موکل و درج آگهی در روزنامه ها و جراید و سپردن هر گونه تعهد و تصدیق امضاء و بیمه نمودن و انعقاد هر نوع قرارداد در این خصوص به هر نحو و شرط و اخذ خسارات بیمه ای نقداً یا به صورت دریافت چک و عنداللزوم اخذ و دریافت کلیه اسناد و مدارک اعم از سند ، دفترچه ، برگ اعلام وضعیت ، کارت و غیره تحت هر اسم و عنوان و اعم از اصل و المثنی ، رونوشت و تصویر مصدق و همچنین کارت سوخت خودرو و عنداللزوم فک پلاک و تعویض آن و اخذ پلاک ملی و کشوری بنام وکیل یا هر شخص و فردی که وکیل صلاح بداند و تکمیل و امضاء فرم ها و اوراق و مدارک و اسناد مربوطه و انجام کلیه مکاتبات و مراحل اداری و قانونی مورد نیاز…

وکالت
وکالت

ادامه نمومه وکالت تام الاختیار

مورد وکالت

…من البدو الی الختم تشکیل پرونده و تعقیب و پیگیری پرونده های متشکله تا حصول نتیجه راجع به خودرو / اتومبیل و همچنین در صورت هر گونه منع و ردع قانونی اقدام د رخصوص فروش وانتقال قطعی تمامی ششدانگ یکدستگاه خودرو / اتومبیل …………………. مدل …………….. به شماره موتور ……………….. و شاسی ………… به شماره نیروی انتظامی فعلی و موجوده ………………… و هر شماره و مشخصه و پلاک آتی الموجوده ی تعیین شده توسط راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل نیروی انتظامی « بداهتاً در صورت تعویض پلاک و اخذ پلاک ملی و کشوری که در این صورت خود وکیل آنها را تعرفه و اعلام می کند » ملکی موکل طبق سند / پروانه سبز گمرک …………….. با جمیع متعلقات و لواحق و توابع آن به هر شخص ولو خود وکیل و به هر قیمت و شرط و نحو و ترتیب با حق اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن به هر درجه و مقدار و تسلیم مبیع و اخذ و قبض ثمن و سپردن هر گونه تعهد و ضمانت کشف فساد و قیام و اقدام به تمامی تشریفات لازمه وامضاء ذیل کلیه اوراق و اسناد و مدارک و دفاتر و نوشتجات مربوطه بهنحوی که نیازی  به حضور و امضای مجدد و ثانوی موکل مرقوم درهیچ یک از مراحل انجام مورد وکالت نباشد . ضمناض موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل را به مدت چهل سال از خود سلب و ساقط نمود و مالیات نقل و انتقال طی فیش …………… واریز شد .

حدود اختیارات :

وکیل مرقوم دارای اختیارات تامه در خصوص مورد وکالت و لوازم آن از جمله حق توکیل به غیر ولو کراراً می باشد و اقدام و امضاء وی به جای اقدام و امضاء موکل معتبر است . مدلول این سند فقط در نفس وکالت مؤثر است .

بتاریخ …. / …. / ………… هجری شمسی

 

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *