وکیل

دریافت مهریه بعد از فوت از وراث

شرایط دریافت مهریه زن پس از فوت همسر چیست؟ شاید تصور خیلی‌ها بر این باشد که مهریه فقط در زمان طلاق زوجین مطالبه می‌شود اما مهریه را نه تنها در حین زندگی مشترک بلکه پس از مرگ شوهر نیز می‌توان درخواست کرد و به اندازه دارایی مرد به صورت قسطی یا نقد به زن تعلق خواهد گرفت.(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

در قوانین کشور ما، حقوق متنوع مالی برای زن در نظر گرفته شده است که بخشی از آنها با ازدواج به زن تعلق می‌گیرد و تامین و پرداختت آن بر عهده مرد است و باید آن را پرداخت کند.

البته خیلی‌ از مردم تصور کنند بعد از فوت زوج شرایط مطالبه مهریه غیر ممکن است و زوجه، ‌دیگر نمی‌تواند مالک مهریه مندرج در عقدنامه ازدواج باشد و آن را مطالبه کند. در حالی که امکان دریافتت  مهریه برای زن وجود دارد.

اما نکته مهمی که درباره دریافت مهریه بعد از فوت  وجود دارد این است که وراث شوهر فقط و فقط تا میزان ماترک متوفی (شوهر) یعنی اموالی که از او به جای مانده مسئولیت پرداخت دارند.

اگر مردی فوت کند ومال و ثروتی هم نداشته باشد. وراث مسئولیتی در قبال پرداخت مهریه همسر او ندارند. بنابراین این میتواند جواب سوال کسانی باشد که می پرسند گرفتن مهریه از مادر شوهر یا پدر شوهر چگونه است

اگر شوهر از خودش ارثی به جای گذاشته باشد یا فوت کرده و دیه در میان باشد پرداخت مهریه  همسر او در فرض مطالبه اولویت دارد.(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

شرایط مطالبه مهریه

زوجه می‌تواند برای شرایط مطالبه مهریه خود به دادگاه خانواده محل اقامتش مراجعه کند و دادگاه نیز بر اساس اموال باقی مانده از مرد، مهریه را به همسرش می‌دهد.

پس از مرگ شوهر، ابتدا باید دیون وی پرداخت شود.

والدین شوهر‌، همسر یا همسران وی و فرزندان وی از جمله افرادی هستند که پس از فوت مرد از وی می‌توانند ارث ببرند اما پرداخت ترکه به عنوان ارث به مورثان شوهر، پس از پرداخت دیون و بدهی‌های فرد میسر است.

مهریه همسر نیز جزو دیون فرد محسوب شده و پس از مرگ وی، در صورت مطالبه همسرش، باید مهریه وی نیز پرداخت شود.(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران

البته اگر شوهر مال و اموالی نداشته باشد، یا دارایی‌های وی کفاف تمام بدهی‌هایش را ندهد، زن برای مطالبه مهریه تا میزان ۱۰ هزار ریال دارای حق تقدم بوده و نسبت به مازاد آن، همچون طلبکاران عادی محسوب می‌شود.

اگر دارایی متوفی کفاف ندهد، به همان میزان از دارایی موجود بین طلبکاران تقسیم می‌شود و وراث تکلیفی برای پرداخت دیون متوفی، مازاد بر دارایی وی ندارند.

ارائه دادخواست به دادگاه

می توان برای دریافت مهریه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه عمومی حقوقی خانواده اقدام کرد. زن می تواند در صورت تمایل با نوشتن خواسته خود توسط خود یا مشاور یا وکیل دادگستری در فرم مخصوص (همان دادخواست) از دادگاه محل سکونت خود یا همسرش درخواست کند که حکم الزام همسر را به پرداخت مهریه صادر کند ، همچنین مهریه را می توان پس از صدور اجرائیه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دریافت کرد.

با صدور برگ اجرائیه از دفترخانه تنظیم سند رسمی، متقاضی مهریه می تواند به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه و با معرفی نشانی مرد (همسر) درخواست وصول مهریه را ارائه کند. هچنان که می تواند مالی از مرد مانند حساب بانکی،‌ پلاک ثبتی، سهم یا حتی طلب قطعی وی را از دیگران برای توقیف و وصول مهریه معرفی کند.

(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

محاسبه مهریه بر اساس «شاخص» سال فوت شوهر

اگر مهریه زن، وجه رایج است (نه سکه یا اموال منقول و غیرمنقول)‌ بر اساس «شاخص» سال فوت شوهر باید مهریه را محاسبه کرد، بنابراین هر زمانی که زن برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه کرد  مقدار مهریه بر اساس زمان فوت همسرش محاسبه خواهد شد.

در خصوص مهریه‌ای که سکه یا مال منقول یا مال غیرمنقول باشد، چون این اموال به ارزش روز هستند، عین همان اموال محاسبه و به زن پرداخت می‌شود.

البته به یک نکته جالب هم در محاسبه مهریه زن اشاره این اسن که زن به طور طبیعی از عین اموال غیرمنقول ارث نمی‌برد بلکه از قیمت آن ارث می‌برد اما اگر مهریه زن، مال غیرمنقولی باشد، عین همان مال غیرمنقول به زن تعلق می‌گیرد و قواعد ارث در این خصوص جاری نخواهد بود.

(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن

در واقع سئوال این است که اگر زنی که مهریه خود را وصول نکرده و شوهرش فوت کرده است اگر مجدد ازدواج کند آیا می تواند مهریه همسر قبلی را از وراث او مطالبه کند ؟

قطعا جواب مثبت است. دریافت مهریه بعد از فوت همسر چه همسر فعلی او باشد چه از شوهرش جدا شده باشد برای او قابل دریافت است واگر زنی محق در دریافت مهریه باشد ازدواج مجدد او مهریه قبلی را از بین نمی برد.

(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

قوانین دریافت مهریه

۱٫ ماده ۱۰۸۰ تعیین مقدار دریاف مهر منوط به رضایت طرفین است.
۲٫ ماده ۱۰۸۱ اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است.
۳٫ ماده ۱۰۸۲ به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.
۴٫ تبصره: چنانچه دریافت مهر وجه رایج باشد متناسب با تغییرشاخص (شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی مناطق شهری ایران) تعیینی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود.
۵٫ ماده ۱۰۸۳ برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می‌توان مدت یا اقساطی قرار داد.
۶٫ ماده ۱۰۸۴ هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است.

(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

قوانین ثانویه دریافت مهریه

۷٫ ماده ۱۰۸۵ زن می‌تواند تا دریافت مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.
۸٫ ماده ۱۰۸۶ اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی‌تواند ازحکم ماده قبل استفاده کند، مع ذلک حقی که برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.
۹٫ ماده ۱۰۸۷ اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است وطرفین می‌توانند بعد از عقد دریافت مهر را به تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود.

(دریافت مهریه زن پس از فوت همسر)

 

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *