وکیل حقوقی

رهن بهتر است یا اجاره ؟ (وکیل حقوقی)

امروزه اشخاصی که جویای منزل مسکونی برای سکونت می باشند با چند گزینه روبه رو هستند. اولین گزیه خرید منزل مسکونی است که به دلایل مختلف از جمله اینکه نیازمند بودجه مالی بالایی می باشد، افراد معدودی سراغ آن می روند. (رهن و اجاره خانه )
اما گزینه های دیگر پرطرفدار تر می باشند از جمله اجاره، رهن و یا ترکیب این دو یعنی رهن و اجاره. افراد معمولا هنگام مواجهه با این سه گزینه دچار تردید و سردرگمی می شوند و نمی دانند رهن بهتر است یا اجاره؟ مزیت هرکدام نسبت به دیگری چیست؟ معایب هرکدام چیست؟

(وکیل حقوقی)

رهن و اجاره خانه دقیقا به چه معناست؟

رهن منزل مسکونی هنگامی اتفاق میفتد که مستأجر، پیش از سکونت در منزل مبلغی را که معمولا معادل یک پنجم مبلغ خانه است به صاحب خانه تحویل می دهد و در عوض آن تا مدت مشخصی که طی قرارداد تعیین می شود می تواند در آنجا ساکن شود.

پس از پایان یافتن مدت، رهن تمام می شود و مبلغ رهن میبایست توسط موجر یا همان صاحب خانه به مستأجر برگردانده شود.

اجاره نیز به این صورت است که مستاجر ماهانه در ازای استفاده از واحد مسکونی موردنظر، به موجر یا صاحب خانه اجاره پرداخت می نماید.
وفق ماده (۴۶۶) قانون مدنی” اجاره عقدی می باشد که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می شود. به اجاره دهنده موجر و به اجاره کننده مستأجر و مال مورد اجاره را عین مستأجره می گویند.
و اما ترکیب رهن اجاره نیز یکی دیگر از راه های به دست آوردن یک منزل مسکونی می باشد که بسیار رایج تر از دو شیوه پیشین می باشد؛

زیرا هم ویژگی های رهن را دارد و هم ویژگی های اجاره به این ترتیب که مستأجر هم علاوه بر اجاره بها مبلغی را نیز به عنوان پول پیش به موجر پرداخت می نماید.

بنابراین از طرفی به اشخاص متقاضی خانه بابت تهیه مبلغ بالای رهن فشار وارد نمی آید و از طرف دیگر موجر نیز ضمانتی از مستأجر دریافت می کند بابت پرداخت اجاره بهای ماهیانه.

(وکیل حقوقی)

مزایای رهن واحد مسکونی

معنای رهن واحد مسکونی این است که مستأجر مبلغی را به موجر می‌دهد و درازای آن، از واحد مسکونی مورد نظر در مدت‌زمان مشخصی استفاده می‌کند که این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از اتمام قرارداد به‌ صورت کامل به مستأجر برگردانده می‌شود و مستأجر واحد مسکونی را تخلیه می‌کند.

یکی از روش‌ها برای سکونت ملک مسکونی این است که برای خرید واحد مسکونی اقدام کنید و خیال خودتان را راحت کنید. اما در تهران، خرید خانه در این دوره از زمان بسیار سخت است. از این رو در این کلان‌شهر بیشتر مردم واحد مسکونی را رهن یا اجاره می‌کنند.

عدم نیاز به پرداخت ماهانه اجاره توسط مستأجر یکی از بزرگ‌ترین مزایای رهن خانه است.برگشت مبلغ رهن به مستأجر بعد از اتمام مدت‌زمان قرارداد که یکی از بهترین ویژگی‌های رهن است.

در این حالت امکان دارد که موجر پول پیش را خرج کرده و نتواند آن را به شما بازگرداند. بنابراین در صورت تمایل به ماندن در واحد مسکونی دست شما برای تمدید قرارداد و مشخص کردن میزان رهن و اجاره بازتر خواهد بود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

(وکیل حقوقی)

معایب رهن واحد مسکونی

اگر فقط گزینه‌های رهن کامل را مدنظر دارید، امکان دارد به خاطر مبلغ بالای بعضی از واحدهای مسکونی، انتخاب‌هایتان محدود شود و انتخاب کمتری داشته و تصمیم‌گیری برایتان سخت‌تر شود.

تحت‌فشار قرار گرفتن مستأجر برای تهیه پول پیش یا رهن واحد مسکونی یکی از معایب مهم آن است.

کم بودن گزینه‌های رهن کامل در بازار؛ بدین معنا که مالکان در این دوره از زمان معمولاً تمایل دارند که خانه‌هایشان را به‌ صورت اجاره یا رهن و اجاره به موجر تحویل دهند تا ماهیانه مبلغی دریافت کنند.

امکان سوءاستفاده موجر از پول پیش و عدم بازپرداخت به ‌موقع آن به مستأجر که ممکن است مستأجر را دچار مشکلات زیادی کند.

(وکیل حقوقی)

مزایای اجاره واحد مسکونی

معنای اجاره این است که مستأجر در ازای استفاده از واحد مسکونی مورد نظر، ماهانه به موجر مبلغی برای اجاره می‌پردازد. در تعریفی تخصصی‌تر در ادبیات حقوقی می‌توانی بیان کرد که اجاره عقدی است که به‌ موجب آن مستأجر، مالک منافع عین مستاجره می‌شود. که در این تعریف اجاره دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستاجره می‌نامند.

پرداخت ماه‌به‌ماه اجاره و در اختیار داشتن یک اهرم فشار علیه موجر برای انجام کارهای منزل که این باعث می‌شود موجر نتواند از مسئولیت‌هایش فرار کند.

پرداخت ماهانه اجاره و عدم نیاز به پرداخت هزینه یکجا به موجر که برای برخی از خانواده‌ها مهم‌ترین مزایای واحد مسکونی استیجاری است.

(وکیل حقوقی)

معایب اجاره واحد مسکونی

عدم بازپرداخت مبلغ اجاره به مستأجر پس از اتمام دوران قرارداد که این بدترین اشکال و عیب اجاره‌نشینی است.در این روش مستأجر هرماه برای پرداخت اجاره‌بها تحت‌فشار است و اگر ماهی آن را به دلایلی پرداخت نکند موجر می‌تواند برای تخلیه ملک توسط مستأجر اقدام کند.

رهن واحد مسکونی یا اجاره آن بیشتر بستگی به دارایی و سرمایه مستأجر دارد اگر مستأجر داری پول و سرمایه است توصیه می‌شود واحد مسکونی را رهن کند تا هم اصل سرمایه‌اش از بین نرود و هم این‌که هرماه به مستأجر فشار برای پرداخت اجاره وارد نشود.

(وکیل حقوقی)

دریافت کد رهگیری از بنگاه املاک هنگام ثبت معامله (وکیل حقوقی)

از سال ۸۷ به این سو بر اساس مصوبه هیات دولت، تمام مشاوران املاک مکلف هستند، معاملات را در سامانه‌ای به نام سامانه‌ ثبت معاملات و املاک کشور به ثبت برسانند.

این کارعلاوه بر اینکه صحت معامله‌ انجام شده را تضمین می‌کند دیگر، امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به مسکن را برای دولت و نهادهای نظارتی و آماری فراهم می آورد.

بر این اساس، هر معامله‌ای که در بنگاه‌ها انجام شود، در این سامانه ثبت خواهد شد و پس از آن یک کد رهگیری به آن معامله اختصاص می‌یابد.

بنابراین اشخاصی که اقدام به رهن و اجاره منزل می نمایند بهتر است حتما این کد را دریافت نمایند.

(وکیل حقوقی)

 

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *