تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری

تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری

همانطور که می‌دانید وکیل برای زمانی به کار گرفته می شود که با مشکل حقوقی رو به رو هستید. البته وکیل تنها به نوع حقوقی ختم نمی شود و ما به طور کلی دو نوع وکیل داریم. یک مدل از وکیل ها حقوقی هستند یعنی تنها به دعاوی حقوقی رسیدگی می کنند. اما در نوع دیگر وکیل ها کیفری محسوب می شوند و هیچ دستی به دعاوی حقوقی نمی برند. در ادامه به بررسی تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری خواهیم پرداخت.

منظور از دعوای حقوقی چیست ؟

دادگاه برای دعوای حقوقی ( شکایت حقوقی) مجازاتی در نظر نگرفته و تنها مرتکب را به پرداخت حقوق قانونی طرف مقابل یا انجام تکلیف ملزم می سازد. مثل فردی که ملکی را فروخته در حالی که از تحویل آن امتناع می ورزد. از چنین فردی نمی توان شکایت کیفری کرد و او را به مجازات یا حبس محکوم نمود، ولی می توان بر علیه او شکایت حقوقی مطرح نمود و او را به اجرای مفاد قولنامه یا پرداخت خسارتی که وارد شده است ملزم نمود.

دعوای حقوقی بایستی که حتما در برگه ی مخصوصی که دادخواست نام دارد، نوشته شود والا به آن رسیدگی نمی گردد. بعد از نوشتن دادخواست فرد بایستی که آن را مستقیم به دادگاه بدهد. بیشتر شکایت های حقوقی بایستی از طریق وکیل دادگستری مطرح گردد.

برای طرح دعوای حقوقی بایستی متناسب با ارزش مالی آن تمبر باطل نمود. مثلا برای دریافت طلب ده میلیونی، بایستی صد و پنجاه هزار تومان تمبر باطل نمود. در این نوع شکایت از برگه ای به نام اخطاریه استفاده می شود. گفتنی است در شکایت حقوقی، اگر فرد خوانده در دادگاه به موقع حاضر نگردد، ممکن است حق به خواهان پرونده داده شود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل حقوقی

منظور از شکایت کیفری چیست؟

شکایت کیفری مرتبط با جرایم کیفری می باشد. دادگاه برای مرتکب کننده مجازات تعیین کرده است. برای رسیدگی به شکایت کیفری، بایستی که ابتدا شکایت را به دادسرا برد. در آنجا به روی پرونده تحقیقات لازم انجام شده و سپس جهت رسیدگی به آن به دادگاه کیفری مرجوع می شود.

لازم به ذکر است که شکایت کیفری را می توان بدون وکیل هم انجام داد و برای طرح آن تنها به یک تمبر قیمت پایین نیاز است. برای طرح شکایت کیفری، برای متهم برگه ای به نام احضاریه فرستاده می شود. چنانچه متهم به برگه ی احضاریه توجهی نکرده و در زمان مقرر خود را به دادگاه معرفی ننماید، دادگاه وی را جلب و با اجبار و زور به دادگستری می برد.

برخی پرونده ها هم قابلیت شکایت حقوقی و هم قابلیت دعوای کیفری را دارد

برخی از شکایت ها هم قابلیت طرح دعوای حقوقی و هم کیفری را دارند. یعنی اگر متهم باعث وارد آمدن خسارتی به شاکی شده باشد، برای وی علاوه بر طرح شکایت کیفری، دعوای حقوقی هم مطرح می گردد. البته خلاف اینموضوع صادق نبوده و نمی توان هر شکایت حقوقی را در قالب شکایت کیفری مطرح نمود. مثل برخی چک ها که هم قابلیت حقوقی و هم قابلیت کیفری دارند. در ادامه به بررسی تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری خواهیم پرداخت.

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی یکی از انواع وکیل است که همانطور گفته شد، به وکلای برای رسیدگی به حقوق مدنی و مشاوره حقوقی افراد گفته می‌شود. چنین شخصی در دادگاه‌های حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و. غیره در زمینه امور مدنی که مرتبط با قوانین حقوقی اعم از قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت خانواده، قانون امور حسبی و برخی دیگر است، ورود پیدا خواهد کرد.

این نوع وکلا به صورت تخصصی در زمینه‌های گفته شده ورود پیدا کرده تا به رفع مشکلات بپردازند. اگر بخواهیم به عنوان دعاوی حقوقی اشاره کنیم باید به مطالبه اجرت المثل، مطالبه نفقه، دعاوی مطالبه وجه و غیره اشاره کرد.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل کیفری

در سوی دیگر وکیل کیفری شخصی بوده که در دادگاه کیفری، نظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و غیره فعالیت دارد. گذشته از آن در امور کیفری که با قانون کیفری و جزائی اعم از قوانین مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون قاچاق اسلحه و برخی از این قبل به صورت تخصصی فعالیت دارد.

اگر بخواهیم به دعاوی کیفری اشاره داشته باشیم باید به فروش مال غیر، سرقت، ترک انفاق، کلاهبرداری، ارتشا، اختلاس و برخی دیگر اشاره کرد.

مقایسه

آنچه از مقایسه دو وکیل حقوقی و کیفری پیداست، این بوده که وکیل حقوقی بیشتر و به صورت تخصصی در زمینه امور حقوقی فعالیت داشته اما وکیل کیفری در حیطه کاری خود یعنی امور کیفری فعالیت دارد. بنابراین این وکلا بیشتر در زمینه‌ای که تخصص دارند ورود پیدا کرده و قطعا می توانند عملکرد بهتری به عنوان وکیل قانونی از خود نشان دهند.

در کشورمان چندان به نوع وکیل توجه نشده و شما می توانید در دسته هر وکیلی قرار گرفته و به انجام امور حقوقی بپردازید. از این رو به شما پیشنهاد می گردد برای پرونده های حقوقی خود به وکلای متخصص در امور حقوقی و به اصطلاح وکیل حقوقی و برای پرونده های کیفری خود به وکلای متخصص در امور کیفری و به اصطلاح وکیل کیفری مراجعه نمایید.

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *