وکیل دادگستری

جرائم کودکان

در تعریف اقدامات تامینی گفتیم این اقدامات ، تدابیر پیشگیرانه ای در راستای اصلاح مجرم و جلوگیری و رفع حالت خطرناک او . آنچه در این باره به ذهن ما می رسد این است که مجرم یک انسان غیرقابل کنترل و سخت است.(مجازات کودکان زیر 15 سال)

اما گاهی جرائمی توسط افرادی رخ می دهد که حتی در عالم تصور ما جایی ندارد . بسیاری از کودکان ، جامعه افراد بزه کار را تشکیل می دهند و اقدام به اعمال مجرمانه می کنند .

مجازات و تنبیه  این دسته به خصوص از بزه کاران ، به مراتب نیازمند احتیاط و دقت بیشتری است . از این رو قانون گذار برای در قانون مجازات اسلامی ، درباره مسئولیت کیفری اطفال و نوجوانان ، مقررات خاصی در نظر گرفته است .

اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان به دو دسته مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان زیر 15 سال و مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان بین 15 تا 18 سال تقسیم می شود .

در این مقاله به بررسی مجازات و اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان زیر 15 سال می پردازیم  .

(وکیل دادگستری)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت مجازات کودکان زیر 15 سال موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

چگونگی مجازات کودکان و نوجوانان بزهکار در قانون جدید

در قانون جدید مجازات اسلامی کودکان قبل از سن بلوغ مجازات نمی شوند، مجازات آنها بعد از سن بلوغ تا هیجده سالگی ، بسته به سن و نوع جرم متفاون است و بطور کلی جرایم انها به دو دسته تقسیم بندی شده است :

1 – جرایم  تعزیری

2 –  دیات و حدی

(وکیل دادگستری)

1 – امکان جرایم تعزیری بوسیله کودکان و نوجوانان بدین گونه است که :

از زمان بلوغ تا 18 سالگی را دو دوره زمانی پیش بینی شده است کودک و نوجوانی ؛

 گروه اول: متهمان 9 تا 15 ساله : اگر کودکان و نوجوانان مرتکب جرایم تعزیری شوند و سن آنها در زمان ارتکاب 9 تا 15 سال تمام شمسی باشد  دادگاهها یکی از تصمیمات زیر را اتخاذ می کند یا اتها را تسلیم به والدینشان مانند ولی یا قیم سرپرست قانونی میکند.

بدین گونه که در صورت صدور چنین رایی ، دادگاه از این اشخاص تعهد می گیرد که نسبت به تربیت و مواظببت در حسن اخلاق طفل یا نوجوان اقدام کنند.

در صورنی که  تصمیم به تسلیم به والین یا اولیاء یا سرپرستان بگیرد می تواند بر حسب مورد از اشخاص مذکور تعهد به انجام از قبیل  موارد ذیل و اعلام نتیجه به دادگاه در مهلت مقرر را بگیرد.

(وکیل دادگستری)

الف :معرفی طفل یا نوجوان به مددکار اجتماعی یا روانشناس و دیگر متخصصان و همکار با آنان

ب : فرستادن طفل یا نوجوان به  یک موسسه آموزشی و فرهنگی به منظور تحصیل یا حرفه آموزی

ج : اقدام لازم جهت درمان اعتیاد طفل یا نوجوان تحت نظر پزشک

د : جلوگیری از معاشرت طفل یا نوجوان با اشخاصی که دادگاه ارتباط با آنها را برای طفل یا نوجوان مضر تشخیص دهد

ز  :جلوگیری  از  رفت و آمد طفل یا نوجوان به محلهای معین

(وکیل دادگستری)

 2- تسلیم به اشخاص حقیقی یاحقوقی دیگری که دادگاه به مصلحت طفل یا نوجوان بداند

دادگاه ممکن است تسلیمنوجوان به والدین و سرپرستان را به صلاح وی نداند یا این اشخاص در دسترسی نباشند در این صورت می تواند آنها را به اشخاص حقیقی یا حقوقی که مصلحت کودک یا نوجوان را تضمین می کنند بسپارند. البته تسلیم طفل به اشخاص واجد صلاحیت مشروط به قبول آنان است .

دادگاه  در تشخیص صلاحیت نداشتن اولیائ و سرپرستان ماده 1173 قانون مدنی را مورد توجه قرارخواهد داد.

که مقرر می کند هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت  حضانت اوست صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می تواند به تقاضای  خویشاوندان کودک یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حزه قضایی تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند .

(وکیل دادگستری)

موارد زیر از مصادیق عدم  مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است :

1 –  اعتیاد زیان آور به الکل، مواد خدر وقمار

2 – مشهور شدن به فساد اخلاق و فحشا

3 – ابتلا به بیماری های روانی یا تشخیص پزشکی قانونی

3 – سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود با تشخیص پزشکی قانونی

5 – تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

در مورد دو تصمیم بالا:

دادگاه اطفال و نوجوانان می تواند با توجه به تحقیقات به عمل آمده و همچنین گزارش های مددکاران اجتماعی از وضع طفل یا نوجوان و رفتار او ، در تصمیم خود هر چند بار که مصلحت طفل یا نوجوان اقتضاء کند تجدید نظر کند.

3- نصیحت به وسیله قاضی دادگاه

4 –  اخطار و تذکر یا اخذ تعهد کتبی به عدم تکرار جرم این تصمیم فقط در مورد کودکان و نوجوانانی که بین 12 تا 15 سال سن داشته باشند امکانپذیر است

3 – نگهداری در کانون اصلاح و تربیت از سه ماه تا یک سال در مورد جرایم تعزیری درجه یک تا پنج

(وکیل دادگستری)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی مجازات کودکان زیر 15 سال ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

کودک بازیچه دست بزرگسال برای ارتکاب جرم نیست

کودکان با فطرت پاکشان همواره خواهان ارتکاب جرم نیستند و از بدی دوری می‌کنند اما گاهی توسط بزرگتر‌ها تحریک و اغفال می‌شوند و جرم مورد نظر فرد بزرگسال به‌وسیله کودک رخ می‌دهد.

این مسئله مورد توجه قانون‌گذار ما نیز بوده و برای حمایت از طفل بی‌گناهی که وسیله ارتکاب جرم بزرگسال شده موادی را تصویب کرده‌ است.

در قانون مجازات اسلامی اگر فردی از کودک نابالغ به‌عنوان وسیله ارتکاب جرم استفاده نماید به حداکثر مجازات آن جرم محکوم می‌شود (ماده ۱۲۸). در قتل نیز همین قاعده وجود دارد و اگر کودک وسیله قتل برای بزرگسال باشد؛

قتل منتسب به بزرگسال است. مثلاً فردی به کودک بگوید با تفنگ به سمتی که افراد هستند شلیک کند و یا در خانه‌ای که افراد خواب هستند به کودک بگوید که شیر گاز را باز کند و به‌این ترتیب افراد کشته شوند. در هر دو مثال بالا قتل به بزرگسال منتسب است و کودک مسئولیت کیفری ندارد.

در تمام موارد بالا کودک نابالغ باید غیرممیز باشد تا قتل به بزرگسال منتسب شود. کودک غیرممیز فردی است که هنوز به سنی نرسیده که تشخیص خوب از بد را بدهد و درست یا غلط کارهایش را درک کند ولی اگر کودک ممیز باشد و خوب و بد را تشخیص دهد، کودک قاتل است؛ هرچند بیان شد که مسئولیت کیفری ندارد.

هم‌چنین در بحث اکراه، اگر فردی طفل غیرممیزی را اکراه به قتل شخص ثالث کند؛ فقط اکراه کننده محکوم به قصاص است.

(وکیل دادگستری)

اگر مقتول کودک باشد

پس از بررسی ارتکاب قتل توسط کودک باید این نکته را بیان کرد که ارتکاب قتل بر روی کودک هیچ فرقی با ارتکاب قتل روی بزرگسال ندارد و در قانون مجازات اسلامی نیز صراحتاً بیان شده که جنایت عمدی نسبت به نابالغ، موجب قصاص است (ماده ۳۰۴).

کودک از آن زمانی که متولد شده و از حالت جنینی خارج می‌شود؛ مانند فرد بزرگسال مورد حمایت کیفری بوده و کشتن وی مانند کشتن بزرگسال است. در نتیجه کسی که نابالغی را بکشد به ‌خاطر وی قصاص می‌شود.

(وکیل دادگستری)

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *