وکیل دادگستری

کودک آزاری چیست؟

مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی، کودک آزاری عبارت است از آسیب یا تهدید جسم، روان، سعادت، رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.(وکیل دادگستری)

در اصطلاح متخصصین، هرگونه آسیب جسمی، روانی، سوءِاستفاده‌ی جنسی یا بهره‌کشی و عدم رسیدگی به نیازهای انسانی افراد زیر ۱۸ سال توسط افراد دیگر، کودک آزاری تلقی می‌شود.

به‌طور کلی، هر رفتاری که سلامت روانی، جسمی و رشد کودک را چه به‌صورت بالقوه و چه بالفعل به خطر بیندازد، کودک آزاری نامیده می‌شود.

(وکیل دادگستری)

انواع کودک آزاری

۱. کودک آزاری جسمی

کودک آزاری جسمی می‌تواند طیف گسترده‌ای از اعمال را، از تنبیه ساده گرفته تا آسیب‌های جسمی شدیدِ منجر به مرگ، دربرگیرد.

۲. کودک آزاری روانی (عاطفی)

کودک آزاری روانی، علائم مشهودی روی بدن باقی نمی‌گذارد اما ممکن است که تأثیراتی حتی آسیب‌زاتر از کودک آزاری جسمی بر سلامت کودک باقی بگذارد؛ مواردی ازقبیل سرزنش، تحقیر، طرد کردن، ایجاد ترس و نگهداری دور از خانواده، همگی جزو کودک آزاری عاطفی به حساب می‌آیند.

۳. غفلت (مسامحه)

بی‌توجهی و نادیده گرفتن نیازهای اساسی کودک؛ مثل بی‌توجهی به ظاهر، بی‌توجهی به نیازهای روانی یا عدم توجه به کودکانی که نیازهای خاص دارند، موجب می‌شود تا این آزارها در آینده بر شخصیت‌ کودک تأثیرگذار باشند.

(وکیل دادگستری)

۴. کودک آزاری جنسی

درنهایت کودک آزاری جنسی که مهم‌ترین نوع کودک آزاری محسوب می‌شود، تقریبا می‌تواند بخش‌هایی از همه‌ی آسیب‌ها را دربر گیرد.

دقت داشته باشید که در کودک آزاری جنسی، لزوما نیازی به لمس بدن کودک توسط بزرگسال نیست؛

بلکه کودکان از مسائلی آسیب می‌بینند که شاید برای بزرگسالان آسیب محسوب نشوند،

به‌طور مثال، دیدن صحنه‌ای مستهجن می‌تواند برای کودک آزاردهنده باشد و نوعی آزار جنسی به حساب بیاید، درحالی که برای بزرگسال چنین تأثیری ندارد.

(وکیل دادگستری)

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

جرم کود‌‌ک آزاری د‌‌ر قوانین

از نظر ماد‌‌ه ۱ کنوانسیون حقوق کود‌‌ک، کود‌‌ک به کلیه افراد‌‌ انسانی زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود‌‌. کود‌‌ک آزاری عبارت است از تهد‌‌ید‌‌ یا آسیب سلامت جسم و روان،رفاه و سلامت کود‌‌ک به د‌‌ست والد‌‌ین یا افراد‌‌ی که نسبت به او مسئول هستند‌‌.

مجازات کود‌‌ک آزاری د‌‌ر قوانین ایران

د‌‌ر قانون حمایت از کود‌‌کان مصوب سال 1381 ‌قانون‌ حمایت‌ از کود‌‌کان‌ و نوجوانان‌ آمد‌‌ه‌است که  کلیه‌ اشخاصی‌ که‌ به‌ سن‌ 18سال‌ تمام‌ هجری‌ شمسی‌ نرسید‌‌ه‌اند‌‌ از حمایت‌های‌ قانونی‌ مذکور د‌‌ر این‌ قانون بهره‌مند‌‌ می‌شوند‌‌.
همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه 2 این قانون آمد‌‌ه:هر نوع‌ اذیت‌ و آزار کود‌‌کان‌ و نوجوانان‌ که‌ موجب‌ شود‌‌ به‌ آنان‌ صد‌‌مه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ وارد‌‌ شود‌‌ و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره‌‌اند‌‌ازد‌‌ ممنوع‌ است.
(وکیل دادگستری)
د‌‌ر ماد‌‌ه 3 نیز آمد‌‌ه است:
هر گونه‌ خرید‌‌، فروش، بهره‌کشی‌ و به‌ کارگیری‌ کود‌‌کان‌ به‌ منظور ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ از قبیل‌ قاچاق، ممنوع‌ و مرتکب، حسب‌ مورد‌‌ علاوه‌ بر جبران‌ خسارات‌ وارد‌‌ه‌ به‌ 6‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ زند‌‌ان یا به‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ از10میلیون‌ (۰۰۰/۰۰۰/۱۰) ریال‌ تا 20میلیون‌ (۰۰۰/۰۰۰/۲۰) ریال‌ محکوم‌ خواهد‌‌ شد‌‌.
د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۴ تاکید‌‌ شد‌‌ه:
هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ و مرتکب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا 6ماه‌ حبس یا تا 10میلیون‌ (۰۰۰/۰۰۰/۱۰) ریال‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ محکوم‌ می‌گرد‌‌د‌‌.
یکی از مواد‌‌ مهم این قانون ماد‌‌ه‌ ۵ است که به جنبه عمومی جرم اشاره د‌‌اشته وتاکید‌‌ د‌‌ارد‌‌ کود‌‌ک‌ آزاری‌ از جرائم‌ عمومی‌ بود‌‌ه‌ و احتیاج‌ به‌ شکایت‌ شاکی‌ خصوصی‌ ند‌‌ارد‌‌.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

کودک آزاری
(ادامه)مجازات کود‌‌ک آزاری د‌‌ر قوانین ایران
د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۶این قانون آمد‌‌ه است  که :
کلیه‌ افراد‌‌ و مؤ‌سسات‌ و مراکزی‌ که‌ به‌ نحوی‌ مسئولیت‌ نگهد‌‌اری‌ و سرپرستی‌ کود‌‌کان‌ را بر عهد‌‌ه‌ د‌‌ارند‌‌، مکلفند‌‌ به‌ محض‌ مشاهد‌‌ه‌ موارد‌‌ کود‌‌ک‌ آزاری‌ مراتب‌ را جهت‌ پیگرد‌‌ قانونی‌ مرتکب‌ و اتخاذ تصمیمی‌ مقتضی‌ به‌ مقامات‌ صالح‌ قضایی‌ اعلام‌ نمایند.
‌‌ تخلف‌ از این‌ تکلیف‌ موجب‌ حبس‌ تا 6ماه‌ یا جزای‌ نقد‌‌ی‌ تا پنج‌ میلیون‌ (۵۰۰۰۰۰۰) ریال‌ خواهد‌‌ بود‌‌.
همچنین د‌‌ر ماد‌‌ه‌ ۸ این قانون تصریح شد‌‌ه:
اگر جرایم‌ موضوع‌ این‌ قانون‌ مشمول‌ عناوین‌ د‌‌یگر قانونی‌ شود‌‌ یا د‌‌ر قوانین‌ د‌‌یگر حد‌‌ یا مجازات‌ سنگین‌تری‌ برای‌ آنها مقرر شد‌‌ه‌ باشد‌‌،
حسب‌ مورد‌‌، حد‌‌ شرعی‌ یا مجازات‌ اشد‌‌ اعمال‌ خواهد‌‌ شد‌‌.
البته قضات با استناد‌‌ به ماد‌‌ه ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی‌(د‌‌ر فصل هجد‌‌هم تحت عنوان جرایم ضد‌‌ عفت و اخلاق عمومی‌)
به طور کلی و عام مقرر شد‌‌ه است د‌‌ر رابطه با کود‌‌ک آزاری رای صاد‌‌ر می‌کنند‌‌، به موجب این قانون:
«هرکس نوشته یا طرح‌، گراور، نقاشی‌، تصاویر، مطبوعات‌، اعلانات‌، علایم‌، فیلم‌، نوار، سینما و یا به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی‌را جریحه‌د‌‌ار کند‌‌، برای تجارت و توزیع‌…» نگه د‌‌ارد‌‌
و «به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقد‌‌ی از یک میلیون و پانصد‌‌ هزار ریال تا 6میلیون ریال و تا ۷۴ ضربه شلاق یا به یک یا د‌‌و مجازات مذکورمحکوم خواهد‌‌ شد‌‌».
البته د‌‌ر‌این ماد‌‌ه قانونی‌، هیچ اشاره و تاکید‌‌ خاصی نسبت به کود‌‌کان د‌‌ر جهت حمایت بیشتر از آنها، به عمل نیامد‌‌ه است و به نظر می‌رسد‌‌ که قانونگذار کیفری‌ باید‌‌ با توجه به آسیب‌پذیری بیشتر اطفال‌، طفل بود‌‌ن را از علل مشد‌‌د‌‌ه جرم قرار د‌‌هد‌‌ و به جرم‌انگاری خاص برای اطفال د‌‌ر‌این زمینه‌ها اقد‌‌ام کند‌‌.
(وکیل دادگستری)

شرایط تحقق جرم کودک آزاری مطابق قانون

برای تحقق جرم کودک آزاری، شرایط زیر باید احراز شوند:

  1. اعمال خشونت آمیز باید علیه کودک یا نوجوان رخ دهد. مطابق کنوانسیون حقوق کودک، اشخاص زیر سن ۱۸ سال، کودک تلقی می شوند لیکن در فقه ما، کودک به فردی گفته می شود که به سن بلوغ نرسیده باشد. با این وجود، ماده ۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ایران، تمام اشخاص زیر ۱۸ سال را تحت حمایت این قانون قرار داده است.
  2. ارتکاب هر نوع اذیت و آزار علیه کودک و نوجوان که موجب شود به آنان صدمه‌جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد‌ .

(وکیل دادگستری)

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *