وکیل

وکیل کیست؟

وکیل کسی است که از طرف شخص دیگری – اعم از حقوقی یا حقیقی- به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. در ادامه به مبحث آشنایی با وظایف وکیل خواهیم پرداخت.

تمام فارغ التحصیلان رشته حقوق و وکالت از دانشگاه، پس از گذراندن دوره‌ها‌‌‌ی کارآموزی و آموزش‌ها‌‌‌ی لازم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی، دفتر وکالت تاسیس کنند. متقاضیان پروانه وکالت، برای گرفتن مجوز وکالت دادگستری، باید ابتدا در آزمون وکالت شرکت کنند. این آزمون هر سال توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می‌‌‌‌‌شود. افرادی که در این آزمون موفق می‌‌‌‌‌شوند، پس از طی مراحل مصاحبه شفاهی و گزینش‌های اداری، پروانه کارآموزی وکالت دریافت می‌‌‌‌‌کنند. به این وکلای کارآموز معمولا وکیل پایه دو اطلاق می‌‌‌‌‌شود. البته مدت دوره کارآموزی و شرایط آن در کانون وکلا، مرکز مشاوران حقوقی و حتی وکلای قوه قضائیه متفاوت است.

فردی که به عنوان وکیل به فعالیت می‌پردازد، وظایف مختلفی را بر عهده دارد. یکی از مهمترین وظایف او، مشاوره دادن به مراجعه‌کنندگان در موارد مختلف است. کسانی که با بروز یک مشکل حقوقی، دست به دامن وکلا می‌شوند اغلب سواد حقوقی لازم برای پیشبرد کار پرونده‌هایشان را ندارند، از این رو وکلا وظیفه دارند ابتدا به آنها مشاوره بدهند. آگاهی در خصوص راه‌های قانونی یک پرونده می‌تواند افراد را در خصوص تصمیم‌گیری مصمم‌تر کند.

وکیل

تعهدات و اختیارات وکیل نسبت به موکل

تعهدات وکیل نسبت به موکل به شرح حدود اختیاراتی است که طبق وکالت نامه تنظیمی که با موکل،  امضا نموده است اقدام نماید.

در وکالت نامه های رسمی صادره از دفاتر اسناد رسمی و یا وکالت نامه های قضایی بین وکلای دادگستری و موکل، قسمت حدود اختیارات وکیل مشخص شده است که طرفین می توانند طبق خواسته خود حدود و اختیارات وکیل را اعلام نمایند.

تعهدات وکیل بستگی به این  دارد که تا چه اندازه و در چه موضوعاتی از موکل اختیار و اجازه پیگیری امور را داشته باشد. به عنوان مثال شخصی وکیل می شود که صرفا امورات شهرداری موکل را انجام دهد وشخص دیگر وکیل می شود تا امورات موکل خود را صرفا در دادسرا یا دادگاه بدوی انجام دهد.

ولی طبق قانون مدنی به طور کلی می توان گفت که :

1- وکیل نمی تواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد. در واقع وکیل باید در حدود وکالت اقدام کند .

2 – وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات نماید و از آنچه که موکل به صراحت به او اختیار داده یا بر حسب قرائن و عرف و عادت داخل اختیار اوست تجاوز نکند .

3 – وکیل باید حساب مدت وکالت خود را به موکل بدهد و آنچه را که بجای او دریافت کرده است به او رد کند .

 

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

شرح وظایفی که وکیل ملزم به انجام آن است

بر طبق تحقیقات موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور، وکیل با توجه به شاخه تخصصی فعالیتش، وظایف مختلفی دارد. در ادامه ۸ وظیفه کلی از این شرح وظایف را می‌‌‌‌‌خوانیم:

۱حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از وی

۲پیگیری امور قید شده در وکالت نامه

۳تهیه پیش نویس‌‌‌‌‌ها، قراردادها و نامه‌‌‌‌‌ها برای درج در پرونده

وکیل

۴جمع آوری و نگهداری از مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود

۵شرکت کردن در جلسات و مذاکره‌‌‌‌‌ها و بررسی بیشتر پرونده و یا ارائه توضیحات یا دلایل و مدارک به ذی نفعان

۶ارائه مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل

۷مشاوره حقوقی به مراجعان

۸تحلیل نتیجه موارد با استفاده از دانش رویه‌‌‌‌‌های قضایی

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکالت در دادگاه

با توجه به اینکه اقامه دعوی حقوقی و یا کیفری نسبت به هر موضوعی معمولاً یکبار قابلیت طرح را دارد مگر موضوعات و یا مواردی که از این قاعده مستثنی هستند لذا کسب اطلاعات لازم از طریق مشاوره حقوقی و یا انتخاب وکلای دادگستری در اقامه دعوی و یا دفاع در قبال دعوی مطروحه می تواند در حل مشکلات بوجود آمده مفید باشد، البته مشاوره با وکیل فقط مختص بروز مشکلات حقوقی نبوده و حتی قبل از اقدام به امری و پیش آمدن مشکلات، می توان با وی مشاوره داشته و علاج واقعه را قبل از وقوع نمود.

مسئولیت وکیل در صورت تعدی از حدود اختیارات

گاهی ممکن است وکیل در اختیاراتش تعدی یا تفریط کند و خسارتی متوجه موکل شود که عرفا مسبب آن محسوب می گردد در این صورت مسئول خواهد بود به عبارت دیگر اگر علت و سبب خسارتی که به موکل وارد شده است ناشی از عمل وکیل باشد در این صورت او مسئول می باشد .
اگر وکیل ( که وکالت در توکیل نداشته ) انجام امری را که در آن وکالت دارد به شخص ثالثی واگذار کند هر یک از وکیل و شخص ثالث در مقابل موکل نسبت به خساراتی که مسبب محسوب می شود مسئول خواهد بود .
لازم به ذکر است که در صورتی که وکیل از حدود وظایف و اختیاراتش که در قرارداد وکالت بوده است خارج شود معامله وی فضولی است به دلیل این که فاقد سمت می باشد .

 

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *