مشاور حقوقی

مقررات ازدواج با اتباع بیگانه، اتباع خارجی

ازدواج با اتباع بیگانه (اتباع خارجی) موضوعی است که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری قرارگرفته است و مانند بسیاری از موضوعات دیگر قانون گذار قوانین و مقرراتی برای آن وضع کرده است.(قوانین ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی)

در این مبحث به قوانین و مقرراتى اشاره خواهیم کرد که به موجب آن بانوان ایرانى مى توانند با مردان خارجى (غیرایرانى) ازدواج کنند.

نظام حقوقی ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی

امکان ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در قوانین ایرانی پیش بینی شده است .

طبق ماده ۹۸۷ قانون مدنی ، زن ایرانی مجاز به ازدواج با تبعه خارجی بوده وبا وقوع این امر ، آثار حقوقی متعددی نیز بر احوال شخصیه وی مترتب می گردد.

در اثر ازدواج زن ایرانی با تبعه فوق ، تابعیت ایرانی نامبرده به قوت خود باقی خواهد ماند مگر آنکه طبق قانون دولت متبوع شوهر ، تابعیت این کشور به واسطه وقوع عقد به زوجه تحمیل گردد .

بااین وجود متعاقب فوت شوهر وبا تفریق مابین، با تقدیم در خواست به وزارت امور خارجه به انضمام ورقه تصدیق فوت شوهر با سند جدایی ومتارکه ، تابعیت نخستین (ایرانی ) زن با کلیه حقوق وامتیازات مربوطه مجددا به او تعلق خواهد گرفت .

طبق قانون ایران  زن مسلمان ایرانی اجازه ازدواج با مرد غیرمسلمان را ندارد.

اگر زن ایرانی قصد ازدواج با یک مرد غیر ایرانی مسلمان را دارد باید از دولت اجازه کتبی داشته باشد. به این اجازه نامه «صدور پروانه زناشویی» می‌گویند.

اجازه ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی که مسلمان شده است، توسط وزارت کشور ایران صادر می‌شود.

دفترخانه های رسمی ازدواج در ایران، باید اجازه‌نامه را هنگام عقد ازدواج از زوج‌ها دریافت و سپس ازدواج آن‌ها را ثبت کنند.

باید در نظر داشت زنان ایرانی با توجه به شرایط زیر مجاز به ازدواج با اتباع خارجی هستند:

  1. تبدیل تابعیت زنان به تابعیت کشور همسر خارجی
  2. محدود شدن حق مالکیت در اموال

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی قوانین ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

"<yoastmark

مسئله دین در نکاح زن ایرانی با اتباع خارجی

در صورتی که زن ایرانی مسلمان باشد و مرد تبعه خارج به دینی دیگر گرایش داشته باشد، ازدواج آنها از دید قانون ممکن نیست. مگر اینکه زوج در ادامه راه دین مبین اسلام را برگزیند.

اما در صورتی که زن ایرانی بدون توجه به قانون کشور، به نکاح مردی غیرمسلمان در آید، دادگاه‌های ایرانی هیچ‌گونه عملکردی در قبال آن‌ها نخواهند داشت زیرا از دید دادگاه‌های کشور این شرایط نکاح نافذ نیست.

برای صدور پروانه زناشویی زن ایرانی با مرد تبعه خارج چه مدارکی لازم است؟

در نخستین گام باید زن و مرد درخواستی مبنی بر تقاضای صدور پروانه زناشویی از سوی وزارت کشور داشته باشند.

در گام بعدی گواهینامه‌ای از مرجع رسمی کشور مرد در رابطه با عدم ممنوعیت ازدواج با زن ایرانی و به رسمیت شناختن این نکاح صادر خواهد شد. چنانچه متقاضی بنا به دلایلی قادر به تهیه این گواهینامه نباشد، این امکان وجود دارد که وزارت کشور بدون دریافت گواهینامه و با اخذ رضایت از زن، پروانه زناشویی را صادر نماید.

در صورتی که مرد تبعه خارج مسلمان نباشد، باید گواهی و یا استشهاد تشرف به دین اسلام را ارائه دهد.

در مواردی که زن تقاضا داشته باشد، وزارت کشور مدارک دیگری از مرد تبعه خارج درخواست می‌کند. این مدارک شامل موارد ذیل می‌باشند:

گواهی‌نامه‌ای مبنی بر متاهل و یا مجرد بودن مرد. این گواهی‌نامه از مراجع رسمی محلی و یا ماموران سیاسی و کنسولی متعلق به کشور مرد تبعه خارج تهیه می‌شود.

گواهی‌نامه عدم محکومیت کیفری و نداشتن پیشینه بد. این گواهی‌نامه نیز از مراجع رسمی محلی و یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور زوج گرفته می‌شود. در شرایطی که مرد تبعه خارج در کشور ایران اقامت داشته باشد، گواهی عدم سوءپیشینه کیفری از مرجع مرتبط در داخل کشور تهیه می‌شود.

گواهی وجود استطاعت و مکنت زوج از دیگر مواردی است که زن ایرانی می‌تواند درخواست نماید. این گواهی باید مثل گواهی‌های فوق از مراجع محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور مرد تبعه خارج تهیه شود.

علاوه بر اینکه زن می‌تواند تعهدنامه‌ای طلب کند که بر اساس آن مرد متعهد شود در صورت بدرفتاری، ترک و یا طلاق، نفقه زن و اولاد و سایر حقوق مربوط به آنها را پرداخت نماید.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی قوانین ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

موارد مهم پس از شرایط نکاح در صورت اجازه وزارت کشور

چنانچه زن ایرانی با تبعه خارجی ازدواج نماید، تابعیت زوجه برقرار خواهد ماند. مگر در شرایطی که بر اساس قوانین کشور زوج، بر اساس ازدواج تابعیت کشور شوهر به زن تحمیل شود که البته در این شرایط هم تابعیت زن با تمامی امتیازات و حقوق پس از فوت و یا جدایی مجددا برقرار خواهد شد.

فقط کافی است زن درخواستی همراه با ورقه تصدیق فوت شوهر و یا سند طلاق را به وزارت خارجه تحویل دهد.

در صورتی که براساس قوانین تابعیت کشور زوج، زن در میان حفظ تابعیت اصلی و یا تابعیت زوج حق انتخاب داشته باشد و بخواهد تا از تابعیت کشور همسرش برخوردار شود، می‌تواند با در دست داشتن عللی موجه تقاضای خود را به وزارت خارجه کشور ببرد.

اگر تقاضانامه کتبی از علل مناسب و مطلوبی برخوردار باشد، امکان دارد تا وزارت خارجه با این درخواست موافقت نماید.

در صورتی که زن‌های ایرانی با ازدواج، از تابعیت خارجی برخوردار شوند، از حق داشتن اموال غیرمنقول که موجب سلطه اقتصادی خارجی می‌شود، محروم خواهند شد.

 

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *