وکیل سرقت

سرقت چیست؟

وکیل سرقت شخصی است که به موارد و پرونده‌های مربوط به سرقت رسیدگی می‌کند. چنین شخصی باید توانایی‌ها و اطلاعات کاملی داشته باشد و بتواند پرونده‌ها را به خوبی بررسی کند.

سرقت یکی از مهمترین جرائم علیه اموال و مالکیت اشخاص است. قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در تعریف سرقت در ماده ۲۶۷ مقرر می دارد: «سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر.»

سرقت ربودن مال و اشیاء منقول و غیر منقول بدون رضایت مالک و بر خلاف حق است. در اصطلاح دیگر آن را سرقت ساده و سرقت عادی گویند. وکیل سرقت می تواند با قبول وکالت در پرونده سرقت جرم یا بی گناهی یک متهم را با توجه به قوانین اثبات کند.

عنصرهای جرم سرقت

  • عنصر قانونی

در صورتی که یک عمل در قانون و مقررات تعریف شده باشد و جزایی برای آن معین شده باشد، به آن عنصر قانونی گفته می‌شود. این عنصر برای همه جرم‌ها لازم است و در صورتی که یک عمل طبق قانون جرم محسوب شود، می‌توان شخص موردنظر را طبق آن مجازات کرد.

  • عنصر مادی

برای وقوع جرم به یک عمل نیاز است. یعنی کاری باید صورت بگیرد تا جرم اتفاق بیفتد. عنصر مادی در جرمی مانند سرقت، رباییدن، جابه‌جا کردن یک شی است. البته این کار باید کاملا محرمانه و بدون رضایت مالک یا متصرف انجام شود.

  • عنصر معنوی

قصد انجام یک کار خاص مانند: مالک شدن مال موردنظر به عنصر معنوی معروف است.

در واقع شخص یک سوء ‌نیت عام مثل دزدیدن و یک سوء نیت خاص مثل برداشتن و مالک شدن دارد.

 

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

انواع سرقت

سرقت بر حسب نوع میزان مجازات و ماهیت آن عبارتند از:

  • سرقت حدی:

مقدار مجازات این نوع سرقت در قانون تعیین شده است.
مجازات فرد سارق در سرقت حدی (بسته به مرتبه سرقت) به این صورت است:
الف) در ابتدا، قطع چهار انگشت دست راست
ب) دفعه دوم، قطع پای چپ از بخشی پایینی برآمدگی.
ج) دفعه سوم، حبس ابد.
د) دفعه چهارم، اعدام. (حتی اگر سرقت در زندان انجام شده باشد)

شرایط سرقت حدی بدین صورت است:
  • سرقت شبانه انجام شده باشد.
  • تعداد افراد سارق 2 نفر یا بیشتر باشد.
  • 1 نفر یا بیشتر حاوی سلاح ظاهر یا مخفی باشند.
  • اگر افراد سارق از دیوار بالا بروند، حرز را شکسته یا کلید بسازند. حتی ممکن است این افراد از یک لباس یا عنوان مشخص استفاده کنند و و از محل سکونت برای کار و زندگی سرقت کنند.
  • اگر وقت سرقت افرادی مورد آزار قرار بگیرند.

اگر سرقت مسلحانه باشد یا در حین سرقت آزار و اذیتی انجام شود، حداکثر مجازات اعمال خواهد شد. ممکن است شخصی وسایل عمومی یا دولتی را سرقت کند. در این صورت نیز به اشد مجازات محکوم می‌شود.

  • سرقت تعزیری:

مقدار مجازات این نوع جرم معلوم نیست و بستگی به نظر قاضی دارد.
مجازات فرد سارق در سرقت تعزیری به این صورت است: حبس از 3 ماه و 1 روز تا 2 سال به همراه 74 ضربه شلاق

البته ممکن است که جرم همه شرایط و لزومات سرقت حدی را نداشته باشد. در این صورت کافی است که در وقت سرقت موارد زیر نجام شده باشد تا مشمول سرقت مشدد شود. در این صورت مجازات رد مال، 5-20 سال زندان و 74 ضربه شلاق است.

شرایط تحقق جرم سرقت چیست؟

  • شخص سارق می‌بایست از روی عمد و عالمانه سرقت را انجام دهد و قصد شوخی نداشته باشد. پس اگر شخص به اشتباه یا از روی شوخی این کار را انجام دهد، سارق محسوب نمی‌شود. اگر فرد قصد انجام این کار را نداشته باشد، سرقت محسوب نخواهد شد.
  • شرایط یک سرقت مسلحانه این است که وقتی شخص سارق در حال انجام عمل سرقت می‌باشد، سلاح ظاهری یا مخفیانه به همراه داشته باشد.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وظیفه وکیل سرقت چیست؟

وکیل سرقت یک پرونده سرقت را قبول می‌کند و طبق آن جرم یا بی‌گناهی متهم را با توجه به ماده و تبصره‌های قانون مجازات اسلامی به اثبات می‌رساند. وجود یک وکیل سرقت در صورت وجود جرایم بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

یک وکیل آگاهی کامل از قانون و مقررات دارد و قادر است مقدار فرد سارق را با ارائه توضیحات و دلایل کافی و کامل کمتر کند. از آنجایی که این کار در توان متهم یا افراد دیگر نیست، اهمیت وجود یک وکیل بیشتر می‌شود. وکیل از شخص مال‌باخته دفاع می‌کند و سرقت یا خیانت یا عدم آن را در امانت را به اثبات می‌رساند. البته وکیل می‌تواند تمام تلاش خود را برای بازگشت مال دزدیده شده به مال باخته انجام دهد و البته سارق را به مجازات برساند.

یک وکیل باید عناصر و موارد جرم را به خوبی بداند، بتواند به خوبی دفاع کند و لایحه‌نویسی انجام دهد. در این صورت می‌تواند از موکل خود دفاع کند و مراحل مختلف را به راحتی و بدون مشکل طی کند. لازم به ذکر است که طی این مراحل وکیل نباید جا بزند و خسته شود. بلکه با انرژی و شوق بیشتر برای پیروزی در پرونده تلاش کند.

مزایای بهره مندی از وکیل سرقت

نیاز به یک وکیل سرقت در جرایم مستوجب حد به شدت احساس می شود. وکیل سرقت با آگاهی کامل از قانون می تواند میزان مجازات سارق را با ارائه ادله و توضیحات مبسوط در رابطه با نیت سارق به حداقل ممکن برساند کاری که ممکن است از پس خود متهم یا اشخاص معمولی برنیاید. وکیل سرقت می تواند در مقام دفاع از مال باخته نیز برآید و با اثبات سرقت  یا خیانت در امانت موجبات بازگشت مال به مال باخته و مجازات متخلف را فراهم آورد.

 

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *