خدمات مشاوره حقوقی

مراحل طلاق توافقی

د رتمام امور حقوقی بهتر است افراد ابتدا به مشاور حقوقی مراجعه کنند .مانند طلاق توافقی (مشاور حقوقی طلاق توافقی)

برای گرفتن طلاق توافقی زن و شوهر باید به همراه شناسنامه و عقد‌نامه به دادگاه بروند و فرم درخواست را پر و همه موارد و مسائل مانند حضانت فرزند، ملاقات او و امورمالی مانند مهریه، جهیزیه، نفقه و غیره را مشخص کنند و پس از تقدیم دادخواست طبق روال معمول، دادگاه به آنها تکلیف می‌کند هریک از زوجین داوری از میان بستگانشان معرفی کنند که باید با زوجین مذاکره و سعی در مصالحه کنند. اگر داوران به نتیجه نرسیدند گزارش خود را به دادگاه می‌دهند و دادگاه نیز براساس توافق زوجین گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند و آنها می‌توانند با ارائه گواهی به دفترخانه طلاق، صیغه طلاق را جاری و ثبت کنند.

گواهی عدم امکان سازش به مدت 3 ماه اعتبار دارد، یعنی اگر زوجین ظرف 3 ماه آن را اجرا نکردند دیگر اعتباری ندارد. گفتنی است شوراهای حل اختلاف درخصوص اختلافات خانوادگی با توجه به تقاضای طرفین می‌توانند برای اصلاح ذات‌البین دخالت کنند، در حالی‌که در طلاق توافقی افراد معمولا پیش از درخواست طلاق صحبت کرده و به توافق رسیده‌اند و اگر باز هم علاقه داشته باشند که جلساتی برای سازش و مذاکره بگذارند بالطبع به شورای حل اختلاف که فرصت دوباره‌ای برای سازش فراهم می‌کنند ارجاع می‌شوند.

در صورت نیاز به مشاور حقوقی با وکلای متخصص می توانید با موسسه حقوقی فرشاد بالاپور تماس حاصل فرمایید.

مراحل طلاق توافقی در دادگاه به شرح زیر است

۱-  مراحل درخواست طلاق توافقی در دادگاه و مدت زمان انجام طلاق توافقی از ابتدا تا انتها توسط وکیل طلاق توافقی گروه وکلای پارسای در شهر تهران ۱۰ الی ۱۵ روز کاری  طول می کشد.

۲-  مراحل درخواست طلاق توافقی با وکیل از ثبت در دفتر الکترونیک قضایی تا صدور رای طلاق توافقی انجام می شود.

۳-  در خصوص مراحل طلاق توافقی با وکیل باید به این نکته توجه کرد که یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زن و شوهر را در پرونده طلاق توافقی قبول کند و چنین امری امکان پذیر نیست در این موارد دو وکیل از گروه وکلای پارسای،وکالت طلاق توافقی زوجین را بر عهده می گیرد.

۴-  انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل اجباری نیست ولی پر واضح است که بودن وکیل مزایای فراوانی دارد. از جمله سرعت، جلوگیری در تنش و درگیری، عدم نیاز به مراجعه موکل که ممکن است مانع کار خود او باشد، کیفیت انجام کار با وکیل و حفظ حقوق موکل و…
فقط در طلاق با حق طلاق (وکالت در طلاق) داشتن وکیل دادگستری برای شوهر الزامیست

دریافت راهنمایی و مشاور حقوقی طلاق توافقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

مشاور حقوقی طلاق توافقی

ادامه مراحل طلاق توافقی در دادگاه

۵-  مراحل طلاق توافقی در دادگاه در محضر هم پس از صدور رای طلاق توافقی که به گواهی عدم امکان سازش معروف است.

۶-  پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست به دادگاه فرستاده می شود و پس از تعیین شعبه توسط معاون ارجاع مجتمع قضایی خانواده (دادگاه خانواده) از سوی دادگاه پیامکی حاوی شماره پرونده و شعبه ارسال می گردد. با توجه به این که معمولا پیامک دادگاه با تاخیر ارسال می شود بهتر است با کد رهگیری دادخواست ثبت شده به سایت عدل ایران قسمت پیگیری و دادخواست مراجعه کنید تا از شعبه دادخواست طلاق توافقی ارجاع شده مطلع گردید.

۷- از شرایط طلاق توافقی رضایت پدر زوجه نیست حتی اگر باکره باشد

۸-  در مرحله بعد از درخواست طلاق توافقی با مراجعه زوجین یا وکلای آن ها به دادگاه، اگر زوجه دوشیزه باشد باید یک قطعه عکس همراه داشته باشد تا دادگاه او را به پزشکی قانونی به جهت معاینه بکارت معرفی کند. در شهر تهران مراجعه به پزشکی قانونی برای خانم هایی که اظهار می دارند که باکره می باشند الزامی است. البته راهکار قانونی برای مراجعه نکردن به پزشکی قانونی وجود دارد!

مشاور حقوقی طلاق توافقی

 

ادامه مراحل طلاق توافقی در دادگاه

۹-  مرحله بعدی از مراحل طلاق توافقی در دادگاه، معرفی زوجین یا وکلای آن ها به واحد مشاوره است. واحد مشاوره در بعضی از شهر ها در بهزیستی یا مراکز مشاوره خارج از دادگاه است ولی در شهر تهران در هر مجتمع قضایی واحد مشاوره تاسیس شده است.

۱۰-  مرحله بعد، حضور نزد قاضی شعبه و امضاء صورتجلسه دادگاه است. پس از آن باید منتظر ماند تا رای تایپ شود و به امضاء قاضی شعبه برسد. مرسوم است که رای طلاق توافقی به صورت حضوری به زوجین یا وکلای ایشان در دادگاه ابلاغ می شود و در ذیل آن می نویسند که اعتراضی ندارند و حق تجدید نظر و فرجام خواهی را ساقط می کنند.

۱۱-  با صدور گواهی عدم امکان سازش و قطعیت آن مرحله بعدی مراجعه به دفتر طلاق است همانطور که می دانید مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش سه ماه پس از تاریخ قطعیت است.

۱۲-  در تمام مراحل طلاق توافقی در دادگاه حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و در صورت پشیمانی یکی از آن ها تا قبل از صدور رای، پرونده بسته خواهد شد. بنابراین توافق زوجین از ابتدا تا انتها می بایستی حفظ شود.

مشاور حقوقی طلاق توافقی

ادامه مراحل طلاق توافقی در دادگاه

۱۳-  اگر زنی دوشیزه یا یائسه نباشد برای ثبت طلاق نیاز به آزمایش عدم بارداری است که امکان اخذ آن از هر بیمارستان یا آزمایشگاهی (خصوصی یا دولتی) بلامانع است.باردار بودن مانع از ثبت طلاق نیست. البته باید توجه داشت که در بعضی از مجتمع های قضایی آزمایشگاه تاسیس شده است که زوجه بایستی از آنجا گواهی را اخذ نماید.

۱۴-  یکی از مراحل طلاق توافقی ثبت توافق های زن و شوهر در مورد مهریه، حضانت، نفقه، جهیزیه و اجرت المثل است. رویه به این صورت است که وکیل قبل از دادخواست و با مراجعه زوجین توافقات آن ها را صورتجلسه می کند و توافقنامه طلاق توافقی تنظیم می کند و به امضاء زوجین می رساند. بدیهی است که متن توافقنامه طلاق توافقی در رای دادگاه انعکاس پیدا می کند. در دادگاه نیز نزد مشاور و همچنین نزد قاضی توافقات زوجین صورتجلسه می شود.

15-مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

  • اصل سند ازدواج
  • اصل شناسنامه زن و مرد
  • اصل کارت ملی زن و مرد
  • ثبت دادخواست طلاق توافقی

برای ثبت طلاق توافقی بهتر است افراد با مشاوره حقوقی طلاق خود در تمامی موارد ذکر شده در ارتباط بوده و پس از آن زوجین باید به دفاتر خدمات قضایی کشور و یا در مواردی به طور مستقیم به دادگاه خانواده مراجعه کنند.

مشاور حقوقی

مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

زوجین بهتر است با مراجعه به دفتر مشاوره حقوقی بیشتر با این مورد آشنا شوند. ولی به طورکلی پرداخت کلی یا جزئی از مهریه و یا حتی عدم پرداخت مهریه می‌تواند با توافق بین زن و شوهر صورت بگیرد. به طور کلی در طلاق توافقی مهریه در برابر حقوق طلاق برای مرد است.

در طلاق توافقی ممکن است مهریه به صورت یکجا پرداخت و یا به شکل اقساطی توسط شوهر پرداخت شود. ولی در بسیاری از موارد دیده شده است که زن از مهریه خود گذشت می‌کند تا به طلاق دست‌یابد.

ولی لازم به ذکر است برای حل این مشکل بهتر است افراد متقاضی طلاق توافقی با گرفتن یک مشاوره حقوقی طلاق نسبت به این موضوع آگاهی و اطلاعات بیشتری کسب کنند.

نفقه در طلاق توافقی چگونه است؟

نفقه هم یکی دیگر از مواردی است که در زمان طلاق توافقی باید طرفین در آن به توافق کامل برسند. فرض کنید زنی پس از ازدواج به مدت 5 سال یا بیشتر هیچگونه نفقه‌ای از همسر خود دریافت نکرده، به همین دلیل این شخص می‌تواند با ارائه مدارک و اثبات این موضوع نفقه پنج سال گذشته خود را دریافت کند.

ولی باید به این نکته توجه داشت که این موضوع هم مانند مهریه یک موضوع دو طرفه است و نیاز است هر دو طرف به یک توافق جامع برسند ولی در بسیاری از موارد دیده شده است که زن برای دستیابی به طلاق از این موضوع می‌گذرد. ولی پیشنهاد ما برای رفع این مشکل به مانند موضوع مهریه مشاوره حقوقی طلاق برای هر دو طرف است.

دریافت راهنمایی و مشاور حقوقی طلاق توافقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

نفقه فرزندان در طلاق توافقی به چه شکل است؟

نفقه فرزندان بعد از طلاق توافقی، ارتباطی به حضانت فرزندان ندارد و در صورتی که پدر وضع مالی خوبی داشته باشد و فرزندان نیاز به کمک مالی داشته باشند، پدر باید نفقه فرزندان خود را تمام و کمال پرداخت کند.

پس این مورد یعنی این که در صورتی که نگهداری فرزند به عهده مادر باشد، هیچ فرقی در بطن موضوع نکرده و پدر فرزند یا فرزندان باید نفقه را پرداخت کند و مادر هیچگونه مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد.

هزینه طلاق توافقی

دادخواست ها و خواسته های آن، از حیث هزینه دادرسی به دو بخش مالی و غیر مالی محسوب می شوند طلاق توافقی نیز یک خواسته غیر مالی نیز محسوب می شود. در حال حاضر هزینه طلاق توافقی جمعا حدود ۱۷۰ هزار تومان می شود.

پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، هزینه دیگری وجود ندارد مگر مشاوره دادگاه، پس از تصویب قانون حمایت خانواده جدید، داوری از طلاق توافقی حذف گردید ولی به جای آن مشاوره اجباری شده است بخش مشاوره دادگاه هم هزینه ای از زن و شوهر دریافت می کند.
این هزینه مشاوره دادگاه در جاهای مختلف کشور و مجتمع های قضایی هر شهر متفاوت است در حال حاضر هزینه مشاوره طلاق توافقی دادگاه ۸۰ هزار تومان جمعا برای هر دو نفر است.

هزینه مشاوره بهزیستی ۵۰ هزار تومان برای هر جلسه است.

مشاور حقوقی

دیگر هزینه ها ی طلاق توافقی

پس از صدور حکم (گواهی عدم امکان سازش)، پرداخت هزینه طلاق در محضر (دفترخانه) است تعرفه فعلی دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی خلعی با ده درصد که به حساب دولت ریخته می شود ۷۰۰ هزار تومان است البته هنوز هستند دفترخانه های منصفی که به تعرفه قبلی هزینه را دریافت می کنند. در شهر تهران با توجه به انصاف و محل دفترخانه طلاق، هزینه ثبت طلاق در محضر بین ۷۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان می باشد. این مبلغ برای هر کدام از طرفین نیست و جمعا این مبلغ پرداخت می شود. این که هزینه ها را چه کسی باید پرداخت کند بستگی به توافق طرفین دارد.

حق الوکاله طلاق توافقی یا به بیان دیگر ملاک حق الوکاله وکیل برای طلاق توافقی هم بر طبق آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکلای دادگستری، توافق وکیل و موکل است به همین دلیل است که اگر شما از هر وکیل در خصوص دستمزد او سوال کنید قیمتی متفاوت خواهد گفت اما با توجه به این که گروه وکلای پارسای سالهاست که به صورت متمرکز در زمینه دعاوی خانوادگی فعالیت دارد.

وکالت

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی

وکیل حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *