وکیل

مقدمه

وکلا در کشورهای مختلف عموما به قوانین ملی می پردازند. ولی وکیل بین المللی کسی است که به اصول و قواعد حقوق بین الملل در مواجهه با موضوعات مربوط به دولتها، اشخاص و سازمان های بین المللی در روابط بین المللی خود با یکدیگر و با افراد خصوصی، گروه های اقلیت و شرکت های فراملیتی اشراف دارد.

برای مثال، اگر یک وکیل شرکتی در آلمان مشاور یک تولید کننده خودرو ژاپنی برای خرید سهام در یک تولید کننده خودرو آلمانی، آیا این وکیل باید به عنوان یک وکیل بین المللی محسوب شود؟

در حالی که این کار ممکن است محدود به قوانین آلمان و احتمالا اتحادیه اروپا باشد، طرفین درگیر مرزها می شوند و این کار نیاز به آشنایی با فرهنگ و زبان های مختلف کسب و کار دارد.

یکی از مهمترین موضوعات در وکالت بین المللی تشخیص تعارض محاکم و تعارض قوانین است.

گرچه حل این گونه تعارض ها در تخصص حقوق بین الملل خصوصی است ولی نقش وکیل بین المللی در توسعه حقوق بین الملل خصوصی غیر قابل انکار است.

در واقع، وکیل بین المللی با مطالعه منابع حقوقی بین المللی تشخیص می دهد که کدام قانون یا کدام محکمه می تواند صلاحیت داشته باشد و بر اساس آن مشاوره حقوقی لازم را ارایه می نماید و در صورت مقتضی در محکمه صالحه برای طرح یا دفاع از دعاوی مربوطه حاضر می شود.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل بین الملل کیست و چه وظایفی دارد؟

نخستین موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد، معنی و مفهوم وکیل بین الملل می باشد.

بسیاری از مردم فکر می کنن که وکیل بین الملل به یک حقوقدانی گفته می شود که اجازه وکالت در چند کشورجهان را دارد و یا به اصطلاح دیگر تصور می کنن که وکیل بین المللی دارای یک پروانه ی معتبر در سراسر کشور های جهان می باشد.

ولی این تصور که بسیار متداول است به طور کامل اشتباه می باشد، چرا که معمولا امکان ندارد که یک فرد بتواند شرایط کانون وکلای تمام کشورها را داشته باشد و دارای پروانه وکالت در این کشور ها باشد.

از طرفی دیگر در کشور ایران نهادی بین المللی وجود ندارد که بخواهد پروانه ی بین المللی صادر نماید. لذا فعالیت های تخصصی وکیل برای هر کشوری به پروانه وکالت کشور مورد نظر نیاز است.

وکلا قادرند تخصص های گوناگونی داشته باشند، نظیر اینکه وکیلی موضوعات بین المللی را پیگیری نماید، نظیر امور تجاری بین المللی، تنظیم قراردادهای بین المللی و… به این معنا که موضوعاتی که وکیل آن ها را دنبال می کند امور بین المللی می باشد.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد می توان گفت که وکیل بین المللی یک حقوقدان متخصص به شمار می رود که قادر است روش حل و فصل اختلاف های بین المللی را کنترل نماید و مسئولیت آن تهیه و تنظیم متون حقوقی بین المللی می باشد.

ارائه خدمات حقوقی بین المللی بسیار الزامی بوده، چرا که هم اکنون بسیاری از ایرانیان به علل گوناگون نظیر پناهندگی، اقامت موقت، مهاجرت و… در خارج از ایران ساکن هستند و نیاز به اخذ خدمات حقوقی و پیگیری امور در مراجع قضایی و اداری دارند.

امور حقوقی بین المللی

علم حقوق به دو صورت بین المللی و داخلی تعریف می شود.

حقوق بین الملل نیز خود حقوق بین الملل عمومی که به روابط دو کشور می پردازد را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین حقوق بین الملل خصوصی به روابط اشخاص حقیقی و حقوقی کشورهای گوناگون اشاره دارد.

یکی از بخش های مهم حقوق بین الملل که ضرورت وجود وکیل بین الملل را افزایش می دهد، تعارض قوانین می باشد. تعارض قوانین به خاطر برخی از عوامل مانند فرهنگ، سطوح اجتماعی ملت ها و تاریخ کشورها به وجود می آید و سبب می شود در سطوح بین المللی، تصمیم گیری های حقوقی به بررسی های بسیاری احتیاج پیدا کند.

مرجع ذی صلاح رسیدگی به دعاوی بین المللی

معاهده های نامه های بین المللی، صلاحیت رسیدگی به هر دعوایی را به دادگاهی که دادخواست مورد نظر در آن برگزار شده است، واگذار کرده اند.

به همین ترتیب قاضی قبل از نفوذ به پرونده باید با توجه به صلاحیت خود و دادگاهش نسبت به موضوع پرونده تصمیم بگیرد.

در حوزه دعاوی کیفری و جنایات جنگی هم، دیوان بین المللی کیفری مرجع رسیدگی مشخص شده است. با توجه به این که دیوان عالی بین المللی کیفری در شهر لاهه در هلند قرار دارد، جنایاتی مانند نسل کشی، جنایات جنگی و جرائم علی بشریت را مورد بررسی قرار می دهد.

در اصل دعاوی عنوان شده در دادگاه های بین المللی از طریق قضات بین الملل و قابلیت دفاع و اقامه توسط وکیل بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

وکیل بین المللی قابل صلاحیت در دادگاه های بین المللی

در مجموع هر کدام از وکلای پایه یک دادگستری مجوز وکالت در هر کشوری را دارا می باشند که امکان حضور در داداگاه های بین المللی، مانند دیوان کیفری بین المللی را دارند.

البته برخی از وکلایی که مدرک حقوق بین الملل و حقوق تجارت را دارند، شانس شان برای دریافت پرونده های وکالت بین المللی بیشتر خواهد بود.

از جمله ضروری ترین خصوصیات برای فعالیت در جایگاه یک مشاور حقوقی بین الملل، داشتن تسلط کامل به دو زبان زنده دنیا است.

به صورتی که وکیل مورد نظر بتواند با طرف مقابل خود به راحتی ارتباط برقرار کرده و منظور و مفهوم وی را به طور کامل اخذ نماید و در خصوص منافع موکل خود به او اطلاع رسانی کند.

به غیر از تسلط به زبان، مهارت های دیگری مانند تسلط به اصول حاکم بر روابط تجاری، آشنایی با جامعه شناسی، امور بازرگانی و روانشناسی افراد برون مرزی کمک بسیاری به موفقیت وکیل بین المللی می کند.

این همان موردی است که تعداد زیادی از وکلای بین المللی کم تجربه آن را مورد توجه قرار نمی دهند و شرایط شکست موکل خود را در قرارداد با شرکت های خارجی به وجود می آورند. همه ی این مهارت ها همراه با دانش حقوقی کافی کمک بسیاری به موفقیت یک وکیل بین المللی می کند.

دریافت راهنمایی و مشاوره ی حقوقی ازسایت موسسه حقوقی و کیفری فرشاد بالاپور

حوزه های تخصصی وکیل بین المللی

مسئولیت ارائه مشاور حقوقی در حوزه قوانین شرکت ها و امور قراردادی به شرکت ها و موسسات معمولا بر عهده مشاور حقوقی بین الملل و یا وکیل بین المللی می باشد.

در مجموع در مواردی که دو کشور قصد دارند توسط عقد قرارداد های تجاری و اقتصادی و صنعتی به پیشرفت روابط خود بپردازند، وکیل امور بین المللی با استفاده از علوم حقوقی بین المللی و آگاهی از جو منطقی مبنی بر قرارداد، از منافع موکل خود دفاع کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *